Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα κλειδιά της εξουσίας


   
  Μια βιωματική δραστηριότητα, για να πάρουν οι μαθητές μας μια πολύ μικρή γεύση της ανεξέλεγκτης εξουσίας. Μπορεί να αποτελέσει την εισαγωγή στη συζήτηση που θα κάνουμε με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου. Διάλεξα αυτή ανάμεσα σε άλλες, γιατί ήταν η πιο "ανάλαφρη" και μπορεί να γίνει και σε μικρότερες τάξεις.

Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι τα κλειδιά.

Η διαδικασία είναι η εξής:
      Βάζουμε τα παιδιά να καθίσουν ήσυχα σε κύκλο. Ο δάσκαλος ή η δασκάλα της τάξης, μπαίνει στη μέση του κύκλου και δείχνει πολύ σοβαρός,-ή. Δείχνει τα κλειδιά που κρατάει στα χέρια στην ομάδα και τους λέει: «Αυτός που κρατά αυτά τα κλειδιά στα χέρια του, έχει όλη τη δύναμη στον κόσμο και θα πρέπει να υπακούτε σε κάθε του διαταγή!!» Και προχωράει προς έναν από τους μαθητές και του δίνει μια εντολή (κάτι που μπορεί να γίνει στην τάξη: φέρε μου ένα βιβλίο από τη βιβλιοθήκη, άνοιξε την πόρτα κλπ)
       Συνεχίζει να δίνει για λίγο διάφορες εντολές σε άλλα παιδιά, όταν ξαφνικά αφήνει τα κλειδιά στο πάτωμα και κάθεται κι αυτός,-ή στον κύκλο. Αυτό που περιμένουμε μετά, είναι ότι κάποιο από τα παιδιά θα τρέξει να αρπάξει τα κλειδιά και να κάνει το ίδιο. (Η εκδίκηση είναι γλυκιά!!!) Συνεχίζουμε τη διαδικασία για όσο θεωρούμε ότι χρειάζεται. Φροντίζουμε να έχουν πάρει όλοι ή όσοι ήθελαν τα κλειδιά και να τη σταματήσουμε πριν αρχίσουν να βαριούνται τα παιδιά. Όταν κρίνουμε ότι είναι κατάλληλη η στιγμή, παίρνουμε ξανά εμείς τα κλειδιά και κλείνουμε τη δραστηριότητα, για να προχωρήσουμε στη συζήτηση.
      Είναι πολύ σημαντικό να είμαστε πολύ καλά προετοιμασμένοι για αυτή τη συζήτηση, όπως και σε κάθε δραστηριότητα τέτοιου είδους. Πρέπει πριν ξεκινήσουμε να γνωρίζουμε πού θέλουμε να καταλήξουμε και να κάνουμε τις κατάλληλες ερωτήσεις για να το πετύχουμε αυτό. Ιδιαίτερη σημασία έχει και το πώς θα χειριστούμε τις απαντήσεις που θα πάρουμε και γενικά τα συναισθήματα των παιδιών. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που θέλουμε να αποφύγουμε είναι να προκαλέσουμε σύγχυση και να έχουμε τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα.    
        
ορισμένοι άξονες συζήτησης:
·        Πώς ένιωσες όταν είχες την εξουσία;
·        Πώς ένιωσες όταν ήσουν το «θύμα» της εξουσίας;
·        Ήθελες να κάνεις αυτό που σου ζητούσε η εξουσία;
·        Γιατί προσπάθησες να πιάσεις τα κλειδιά;
·       Γιατί δεν προσπάθησες να πιάσεις τα κλειδιά;
·       Τι θα άλλαζες στον τρόπο που σου ζητούσε η εξουσία να κάνεις διάφορα πράγματα;
·     Σε ποιο πολίτευμα γίνεται κάτι αντίστοιχο; 

Στις μικρότερες τάξεις, μπορούμε να βάλουμε στην αρχή μια κούκλα ή ένα λούτρινο ζωάκι να δίνει τις εντολές, για να μην ταυτιστούμε με τον ρόλο αυτό στα μάτια των παιδιών.

Τη δραστηριότητα βρήκα στα αρχεία του διεθνούς, μη κερδοσκοπικού οργανισμού CISV.


Δείτε πώς τη δούλεψε στην τάξη της η Ρούλα Μπλέτσου (Πρώτη Κασετίνα).

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.