Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα μέρη του λόγου είναι παιχνιδάκι!


  Σίγουρα όλοι γνωρίζουμε και έχουμε παίξει ως παιδιά το γνωστό παιχνίδι "όνομα, ζώο, φυτό, πράγμα...". Ώρες ολόκληρες μπορεί να καθόμασταν για να παίξουμε με όλα τα γράμματα του αλφαβήτου, ψάχνοντας λέξεις για κάθε κατηγορία και όταν τα εξαντλούσαμε, ξεκινούσαμε πάλι από την αρχή για να πάρουμε τη ρεβάνς! Παρότι πλέον τα παιδιά έχουν στη διάθεσή τους πολύ περισσότερες επιλογές παιχνιδιών, εξακολουθούν να διασκεδάζουν προσπαθώντας να βρουν πρωτότυπες λέξεις που οι άλλοι δε θα έχουν βρει για να πάρουν περισσότερους πόντους!  
  Αφού γνωρίζουν τους βασικούς κανόνες, λοιπόν, εύκολα μπορούμε να παίξουμε στην τάξη μια παραλλαγή του παιχνιδιού, το ίδιο ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική, που ωστόσο θα μας βοηθήσει να μάθουμε καλύτερα τα μέρη του λόγου ή να τα θυμηθούμε. Η λογική είναι ακριβώς η ίδια. Το μόνο που αλλάζει είναι οι κατηγορίες των λέξεων. Αντί για το όνομα, το ζώο κ.ο.κ. ψάχνουμε ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα, μετοχές, επιρρήματα, αντωνυμίες, ακόμα και προθέσεις ή συνδέσμους (στα άρθρα και τα επιφωνήματα ίσως είναι λιγότερες οι επιλογές). Κι έτσι τα μέρη του λόγου γίνονται παιχνιδάκι! ;-)

Το παιχνίδι παίζεται ως εξής:
1. Χωριζόμαστε σε ομάδες των 2-4 μελών (αν έχουμε λίγα παιδιά παίζουμε ατομικά)
2. Διαλέγουμε στην τύχη τα 5 πρώτα γράμματα με τα οποία θα παίξουμε. (Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα αρχικά των ονομάτων των παιδιών και μετά τα υπόλοιπα με τυχαία επιλογή, να κάνουμε κλήρωση με χαρτάκια, να λέει κάποιος την αλφαβήτα από μέσα του και όταν κάποιος τον σταματάει λέγοντας στοπ, να ανακοινώνει το γράμμα στο οποίο σταμάτησε κ.ά.)
3. Βρίσκουμε λέξεις από αυτά τα 5 γράμματα για την κατηγορία με την οποία παίζουμε (π.χ. ουσιαστικά), στο χρόνο που έχουμε συμφωνήσει να δίνουμε (εμείς αρχικά είπαμε να δώσουμε 2 λεπτά, αλλά όλες οι ομάδες τελείωναν νωρίτερα οπότε το μειώσαμε στο 1,5 λεπτό)
4. Σταματάμε, διαβάζουμε φωναχτά τις λέξεις που βρήκαμε και δίνουμε τους πόντους που αναλογούν σε κάθε απάντηση (η ομάδα παίρνει 2 πόντους για κάθε μοναδική απάντηση, 1 πόντο σε περίπτωση που έχουν κοινή απάντηση με άλλη ομάδα και κανέναν αν δεν έχουν βρει κάποια ή αν δεν είναι το μέρος του λόγου που ζητείται).
5. Συνεχίζουμε με τον ίδιο τρόπο για όσους γύρους αντέχουμε και στο τέλος κάνουμε το συνολικό άθροισμα για να βρούμε το νικητή (στο έντυπο παρακάτω έβαλα 3 γύρους για να είναι σχετικά σύντομο το παιχνίδι, αλλά μπορείτε να ορίσετε εσείς στους πόσους γύρους τελειώνει το παιχνίδι σας).

   Είναι πολύ απλό, μπορούμε να το παίξουμε με τις περισσότερες τάξεις και δε χρειάζεται καμία προετοιμασία. Κάθε ομάδα χρειάζεται μόνο ένα φύλλο χαρτί και ένα μολύβι. Τα παιδιά σχεδιάζουν επιτόπου τις γραμμές και τις στήλες που θα τους πούμε και ξεκινάμε να παίζουμε! Αν θέλουμε μοιράζουμε ένα έντυπο που θα έχει έτοιμα τα πινακάκια, όπως αυτά που θα βρείτε παρακάτω. Στο ένα έχω προεπιλέξει τρία μέρη του λόγου με τα οποία παίζουμε πιο συχνά, τα ουσιαστικά, τα επίθετα και τα ρήματα. Στο άλλο έχω αφήσει κενό το κουτάκι για να διαλέγουμε όποιο μέρος του λόγου θέλουμε εκείνη τη στιγμή. 
Πατήστε σε κάθε εικόνα για το αντίστοιχο έντυπο

   Οι δυνατότητες που έχουμε μ' αυτό το παιχνίδι είναι πραγματικά αμέτρητες. Για την πιο εύκολη εκδοχή παίζουμε με τα μέρη του λόγου γενικά, επιλέγοντας 2-3 κάθε φορά ή όσα έχουμε μάθει ως εκείνη την ώρα. Μπορούμε, όμως, να το δυσκολεύουμε όσο περνάει ο καιρός και να παίζουμε με τα διάφορα είδη ουσιαστικών ψάχνοντας να βρούμε από το ίδιο γράμμα ένα πρόσωπο, ένα ζώο ή φυτό, ένα πράγμα, μία κατάσταση, μία ενέργεια, μια ιδιότητα ή να ψάχνουμε ρήματα ενεργητικής και παθητικής φωνής, μετοχές κλιτές και άκλιτες, επιρρήματα χρονικά, τοπικά, ποσοτικά κ.ο.κ. Τέλειος τρόπος για να μάθουμε, να θυμηθούμε και να εξασκηθούμε περισσότερο στα μέρη του λόγου παίζοντας!

Σχόλια

  1. Πολύ ωραία ιδέα! Παιχνίδι και εξάσκηση! Ευχαριστούμε για άλλη μια φορά, Γαλήνη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απο τα πρώτα χρόνια που ξεκίνησα να δουλεύω το παίζουμε στην τάξη!!!
    Εσένα βέβαια είναι πιο οργανωμένο :)
    Υπέροχη δουλειά για μια ακόμα φορά.
    Μαζί με αυτό παίζουμε συχνά και ένα άλλο πιο πολύ στις μικρές τάξεις Β-Δ αλλά με τροποποιήσεις είναι για όλες. Ρίξε μια ματιά αν θες.

    http://amprakatampra.blogspot.gr/2011/11/blog-post_26.html


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τέλειο Άννα! Το είδα στην ανάρτηση που το αναφέρεις! Καταπληκτικό και το παιχνίδι με το παλάτι του βασιλιά! Υπέροχες ιδέες για να γίνεται παιχνίδι η Γραμματική και να τη μαθαίνουμε πιο ευχάριστα!

      Διαγραφή
  3. Πολύ ωραίες ιδέες έχετε!!!Εύχομαι δύναμη και δημιουργική διάθεση!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.