Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κινούμενα Σχέδια και Οπτικές Αναπαραστάσεις του φύλου: Διδακτική πρόταση Κριτικού Γραμματισμού για παιδιά πρωτοσχολικής ηλικίας



"Το ροζ δεν είναι ωραίο χρώμα για ποδοσφαιρική φανέλα", "Ο μπαμπάς δε μπορεί να φορέσει ροζ μπλούζα", "Ο μπαμπάς δεν μπορεί να προσποιηθεί τον πελάτη σαλονιού ομορφιάς σε παιχνίδι ρόλων με τα παιδιά του και αν το κάνει αυτό είναι αστείο", είναι μεταξύ άλλων κάποιες ιδεολογίες που αναπαράγονται μέσα από παιδικές σειρές κινουμένων σχεδίων, που παρακολουθούν πολύ συχνά τα παιδιά της προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας.
 

Τελικά το ροζ είναι καλό χρώμα για ποδοσφαιρική ομάδα; Πώς θα βοηθήσουμε τα παιδιά μας στο σχολείο ή στο σπίτι να αξιολογούν τα μηνύματα που προσλαμβάνουν από τις παιδικές σειρές και να τα επεξεργάζονται κριτικά, ώστε να μην αναπαράγουν ιδεολογίες που συνδέουν το φύλο με συγκεκριμένα χρώματα ή παιχνίδια; 


Σε άρθρο που συγγράψαμε με την καθηγήτριά μου και Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιογλωσσολογίας και Ανάλυσης Λόγου του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, κ. Μαρίζα Γεωργάλου και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση" του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, διερευνούμε τον τρόπο με τον οποίο αναπαριστώνται οπτικά τα δύο φύλα στις παιδικές σειρές κινουμένων σχεδίων "Πέππα το Γουρουνάκι" και "Bluey". 

Αναλύουμε δύο επεισόδια, ένα από κάθε σειρά με τα μεθοδολογικά εργαλεία της Γραμματικής του Οπτικού Σχεδίου (Kress & Van Leeuwen, 2006) και με βάση το θεωρητικό πλαίσιο του Κριτικού Γραμματισμού και το μοντέλο των πολυγραμματισμών, προτείνουμε δραστηριότητες με στόχο την αποδυνάμωση και τη μετατόπιση της ιδεολογίας που αφορά το φύλο σε σχέση με συγκεκριμένα χρώματα και παιχνίδια ρόλων. 

Οι δραστηριότητες απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Τα παιδιά επεξεργάζονται τα κείμενα (γλωσσικά και οπτικά) και εξοικειώνονται με την κριτική προσέγγιση των μηνυμάτων που προσλαμβάνουν από αυτά που παρακολουθούν.

Για την εφαρμογή του πρώτου σχεδίου μαθήματος, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα συνοδευτικά φύλλα εργασίας. Πατήστε πάνω στην εικόνα για να κάνετε λήψη του υλικού. Θα ακολουθήσει επόμενη ανάρτηση με το υλικό για το δεύτερο σχέδιο μαθήματος.


Το πρόγραμμα μπορεί να αξοποιηθεί στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων της Α και της Δ τάξης και να ενταχθεί στον 3ο Θεματικό Άξονα "Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη" με στόχο να μάθουν τα παιδιά τι είναι τα στερεότυπα, να τα αναγνωρίζουν και να αποσυνδέσουν το φύλο απο συγκεκριμένα χρώματα ή παιχνίδια ρόλων.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.