Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μιλώντας για ομορφιά... ή αλλιώς για ευγένεια! - της Αγγελικής Λιάπη

από τη Σχολική Ψυχολόγο
Αγγελική Λιάπη

    Ας μη μιλήσουμε για covid, για δύσκολη επιστροφή στα θρανία, για φοβίες, άγχη, bullying ή για οτιδήποτε παρόμοιο θα μπορούσε να ειπωθεί στην αρχή μιας τόσο ιδιαίτερης - όσο η φετινή - σχολικής χρονιάς.

    Ας μιλήσουμε για κάτι κυριολεκτικά "όμορφο" και πάντα παρόν σε διάφορες στιγμές της καθημερινότητάς μας. Ας μιλήσουμε, λοιπόν, για την ομορφιά με όρους ψυχολογίας, με άλλα λόγια για την ευγένεια!

    Έχετε παρατηρήσει πόσες φορές κάνουμε χρήση της λέξης και της έννοιας "ομορφιά" (όμορφος, -η,-ο, ωραίος, -α, -ο κλπ) μέσα στη μέρα; Έχετε αναρρωτηθεί γιατί η έννοια της ομορφιάς είναι τόσο σημαντική ώστε να διεκδικεί μια θέση στο σύστημα αξιών μας; Γιατί είναι σημαντική η ομορφιά; Γιατί μιλάμε τόσο γι' αυτήν και γιατί ασχολούμαστε και συχνά προσπαθούμε γι' αυτήν; Σε όλα αυτά θα μπορούσε να γίνει μια μεγάλη χωριστή συζήτηση.

    Τι γίνεται όμως όταν τα κριτήρια της ομορφιάς δεν είναι αισθητικά αλλά... ψυχολογικά; Ποια θα μπορούσαν να είναι τα ψυχολογικά κριτήρια της ομορφιάς;

    Ένας beauty expert θα μπορούσε να ορίσει την ομορφιά με κριτήρια συμμετρίας, αρμονικών χαρακτηριστικών προσώπου και γραμμών σώματος κλπ κλπ και άρα να αναλύσει, υπό το δικό του επαγγελματικό πρίσμα, τι σημαίνει ομορφιά και πώς ορίζεται η έννοια αυτή.

    Ένας ψυχολόγος, από την άλλη, θα όριζε την ομορφιά με τα δικά του κριτήρια. Τα δικά μου προσωπικά ψυχολογικά κριτήρια της ομορφιάς είναι η καλοσύνη, η αγάπη και κυρίως η ευγένεια! Η καλοσύνη είναι η ομορφιά της ψυχής. Κόρη της καλοσύνης και της αγάπης είναι η ευγένεια. 

Είναι αληθινά όμορφο να είμαστε ευγενικοί.

    Είναι καλό να είμαστε ευγενικοί γιατί η ευγένεια, ως χαρακτηριστικό, βοηθά στην καλύτερη επικοινωνία μας με τους άλλους, στην αποτελεσματικότερη κάλυψη των (συναισθηματικών) αναγκών μας και στην καλύτερη επίλυση προβλημάτων και συγκρούσεων με τους άλλους, που αναπόφευκτα προκύπτουν στη μέρα μας.

    Και δείχνει αγάπη να είμαστε ευγενικοί  γιατί η ευγένεια, ανάμεσα σε άλλα, δείχνει αυτοσεβασμό και σεβασμό προς τους άλλους, υψηλή αυτοεκτίμηση και άνευ όρων αποδοχή στον εαυτό μας και στον πλησίον μας.    

    Και επειδή η ευγένεια (και οι σπουδαίοι γονείς της: καλοσύνη και αγάπη) διδάσκεται και είναι κατά βάση μεταδοτική, ας τη διαδίδουμε και ας ομορφύνουμε όλοι μαζί το σπιτικό μας, τα σχολεία μας και -στην τελική- τον κόσμο μας!

Καλή σχολική αρχή (και συνέχεια) σε όλους!


Λιάπη Αγγελική, Σχολική Ψυχολόγος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.