Η παραγωγή γραπτού λόγου έχει δυσκολέψει αρκετούς από εμάς και εξακολουθεί να δυσκολεύει ακόμα πολλά παιδιά στο σχολείο. Στην προσπάθεια να βοηθήσουμε τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη γραφή και να προχωρήσουν στη σύνθεση δικών τους κειμένων, έχουμε συμμάχους πολλές διαφορετικές τεχνικές ελεύθερης έκφρασης και δημιουργικής γραφής. Η συγκεκριμένη πρόταση-δραστηριότητα μου άρεσε ιδιαίτερα γιατί συνδυάζει διάφορες από αυτές τις τεχνικές (φανταστικά διώνυμα, εκτός λογικής σειράς φράσεις, στοιχεία κειμενικής υπερδομής, ομαδική δημιουργική σύνθεση) και έχει εξαιρετικό αποτέλεσμα!! Πώς μπορούμε να την υλοποιήσουμε;
Αρχικά, επιλέγουμε και διαβάζουμε διάφορες ιστορίες στην τάξη και εντοπίζουμε κάθε φορά τα βασικά τους στοιχεία (σκηνικό: τόπος & χρόνος, γνωριμία με τους χαρακτήρες, τι γίνεται στην αρχή, πρόβλημα, τρόποι λύσης, εμπόδια, λύση-τέλος). Αυτό μπορεί να διαρκέσει καιρό, μέχρι να διαβάσουμε αρκετές διαφορετικές ιστορίες-παραμύθια.
Έπειτα ετοιμάζουμε μικρές κάρτες με τα στοιχεία που βρήκαμε στις ιστορίες. Εμείς επιλέξαμε τέσσερα από αυτά (χαρακτήρες, σκηνικό: τόπος & χρόνος, πρόβλημα, ένα ιδιαίτερο αντικείμενο που βοηθάει στη λύση του προβλήματος) και αφήνουμε τα υπόλοιπα να τα πλάσουν ελεύθερα τα παιδιά. Χρησιμοποιούμε διαφορετικό χρώμα για κάθε στοιχείο. Στα πράσινα, π.χ. βάζουμε όλους τους ήρωες που γνωρίσαμε, στα κίτρινα το σκηνικό από κάθε ιστορία κ.ο.κ. Αυτή είναι μια διαδικασία που κάνουμε όλοι μαζί στην τάξη. Αν θέλουμε βέβαια προσθέτουμε ή βάζουμε αποκλειστικά δικής μας έμπνευσης στοιχεία σε κάθε κατηγορία για να δημιουργήσουμε πρωτότυπες ιστορίες.
Αφού έχουμε ετοιμάσει τα χαρτάκια μας ή τα ξυλάκια, όπως στην εκδοχή που βρήκαμε στο Sarcasm 101, κάθε ομάδα παιδιών τραβάει τυχαία ένα από κάθε κατηγορία. Με αυτά τα τέσσερα στοιχεία καλείται να εμπνευστεί και να δημιουργήσει μια ξεχωριστή ιστορία, την οποία στη συνέχεια θα καταγράψει και θα της δώσει ένα τίτλο. Σε επόμενη φάση, τα παιδιά μπορούν να την εικονογραφήσουν, να φτιάξουν το εξώφυλλο και να τη δέσουν σε αυτοσχέδιο βιβλιαράκι. Αργότερα μπορούν ακόμα και να τη δραματοποιήσουν στην τάξη ή σε κάποια σχολική εκδήλωση.
Αφού έχουμε ετοιμάσει τα χαρτάκια μας ή τα ξυλάκια, όπως στην εκδοχή που βρήκαμε στο Sarcasm 101, κάθε ομάδα παιδιών τραβάει τυχαία ένα από κάθε κατηγορία. Με αυτά τα τέσσερα στοιχεία καλείται να εμπνευστεί και να δημιουργήσει μια ξεχωριστή ιστορία, την οποία στη συνέχεια θα καταγράψει και θα της δώσει ένα τίτλο. Σε επόμενη φάση, τα παιδιά μπορούν να την εικονογραφήσουν, να φτιάξουν το εξώφυλλο και να τη δέσουν σε αυτοσχέδιο βιβλιαράκι. Αργότερα μπορούν ακόμα και να τη δραματοποιήσουν στην τάξη ή σε κάποια σχολική εκδήλωση.
Με αυτή την τεχνική, παίρνοντας στοιχεία από Χριστουγεννιάτικα παραμύθια και ιστορίες, μπορούμε να ετοιμάσουμε μια ξεχωριστή Χριστουγεννιάτικη γιορτή με κείμενα που θα έχουν δημιουργήσει και δραματοποιήσει τα ίδια τα παιδιά!
Δοκιμάστε το και στο σπίτι! :-)Δείτε και τη σχετική ανάρτηση της Ιωάννας στην Τάξη Αστεράτη.
Εξαιρετικά, εξαιρετικά! ;)
ΑπάντησηΔιαγραφή;-) Να 'σαι καλά Μαριλία!
ΔιαγραφήΓια ποιες τάξεις είναι κατάλληλη αυτή η δραστηριότητα; Εξαιρετικό το μπλογκ σας! Απλά θα ήταν πολύ χρήσιμο αν γράφατε σε ποιες τάξεις αντιστοιχεί κάθε ανάρτηση για εμάς τους πιο άπειρους δασκάλους! Ευχαριστώ πολύ! Μυρτώ
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορείς να κάνεις τη δραστηριότητα από τη Β' ως την Στ' χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες λέξεις για κάθε επίπεδο. Ακόμα και στην Α' θα μπορούσε να γίνει προφορικά με τη συμμετοχή όλης της τάξης. Οι περισσότερες δραστηριότητες που ανεβάζω είναι παρόμοιας λογικής. Προσαρμόζονται έτσι ώστε να μπορούν να γίνουν με παιδιά διαφόρων ηλικιών.
ΔιαγραφήΈνα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ για το bog σας!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕύγε!!!!