Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ιστορίες πλάθουμε, παίζουμε και γράφουμε!



  Η παραγωγή γραπτού λόγου έχει δυσκολέψει αρκετούς από εμάς και εξακολουθεί να δυσκολεύει ακόμα πολλά παιδιά στο σχολείο. Στην προσπάθεια να βοηθήσουμε τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη γραφή και να προχωρήσουν στη σύνθεση δικών τους κειμένων, έχουμε συμμάχους πολλές διαφορετικές τεχνικές ελεύθερης έκφρασης και δημιουργικής γραφής. Η συγκεκριμένη πρόταση-δραστηριότητα μου άρεσε ιδιαίτερα γιατί συνδυάζει διάφορες από αυτές τις τεχνικές (φανταστικά διώνυμα, εκτός λογικής σειράς φράσεις, στοιχεία κειμενικής υπερδομής, ομαδική δημιουργική σύνθεση) και έχει εξαιρετικό αποτέλεσμα!! Πώς μπορούμε να την υλοποιήσουμε;

  Αρχικά, επιλέγουμε και διαβάζουμε διάφορες ιστορίες στην τάξη και εντοπίζουμε κάθε φορά τα βασικά τους στοιχεία (σκηνικό: τόπος & χρόνος, γνωριμία με τους χαρακτήρες, τι γίνεται στην αρχή, πρόβλημα, τρόποι λύσης, εμπόδια, λύση-τέλος). Αυτό μπορεί να διαρκέσει καιρό, μέχρι να διαβάσουμε αρκετές διαφορετικές ιστορίες-παραμύθια.  
 Έπειτα ετοιμάζουμε μικρές κάρτες με τα στοιχεία που βρήκαμε στις ιστορίες. Εμείς επιλέξαμε τέσσερα από αυτά (χαρακτήρες, σκηνικό: τόπος & χρόνος, πρόβλημα, ένα ιδιαίτερο αντικείμενο που βοηθάει στη λύση του προβλήματος) και αφήνουμε τα υπόλοιπα να τα πλάσουν ελεύθερα τα παιδιά. Χρησιμοποιούμε διαφορετικό χρώμα για κάθε στοιχείο. Στα πράσινα, π.χ. βάζουμε όλους τους ήρωες που γνωρίσαμε, στα κίτρινα το σκηνικό από κάθε ιστορία κ.ο.κ. Αυτή είναι μια διαδικασία που κάνουμε όλοι μαζί στην τάξη. Αν θέλουμε βέβαια προσθέτουμε ή βάζουμε αποκλειστικά δικής μας έμπνευσης στοιχεία σε κάθε κατηγορία για να δημιουργήσουμε πρωτότυπες ιστορίες.   
  Αφού έχουμε ετοιμάσει τα χαρτάκια μας ή τα ξυλάκια, όπως στην εκδοχή που βρήκαμε στο Sarcasm 101, κάθε ομάδα παιδιών τραβάει τυχαία ένα από κάθε κατηγορία. Με αυτά τα τέσσερα στοιχεία καλείται να εμπνευστεί και να δημιουργήσει μια ξεχωριστή ιστορία, την οποία στη συνέχεια θα καταγράψει και θα της δώσει ένα τίτλο. Σε επόμενη φάση, τα παιδιά μπορούν να την εικονογραφήσουν, να φτιάξουν το εξώφυλλο και να τη δέσουν σε αυτοσχέδιο βιβλιαράκι. Αργότερα μπορούν ακόμα και να τη δραματοποιήσουν στην τάξη ή σε κάποια σχολική εκδήλωση.
  Με αυτή την τεχνική, παίρνοντας στοιχεία από Χριστουγεννιάτικα παραμύθια και ιστορίες, μπορούμε να ετοιμάσουμε μια ξεχωριστή Χριστουγεννιάτικη γιορτή με κείμενα που θα έχουν δημιουργήσει και δραματοποιήσει τα ίδια τα παιδιά!  
  Δοκιμάστε το και στο σπίτι! :-)

Δείτε και τη σχετική ανάρτηση της Ιωάννας στην Τάξη Αστεράτη.

Σχόλια

  1. Για ποιες τάξεις είναι κατάλληλη αυτή η δραστηριότητα; Εξαιρετικό το μπλογκ σας! Απλά θα ήταν πολύ χρήσιμο αν γράφατε σε ποιες τάξεις αντιστοιχεί κάθε ανάρτηση για εμάς τους πιο άπειρους δασκάλους! Ευχαριστώ πολύ! Μυρτώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπορείς να κάνεις τη δραστηριότητα από τη Β' ως την Στ' χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες λέξεις για κάθε επίπεδο. Ακόμα και στην Α' θα μπορούσε να γίνει προφορικά με τη συμμετοχή όλης της τάξης. Οι περισσότερες δραστηριότητες που ανεβάζω είναι παρόμοιας λογικής. Προσαρμόζονται έτσι ώστε να μπορούν να γίνουν με παιδιά διαφόρων ηλικιών.

      Διαγραφή
  2. Ένα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ για το bog σας!!!!!!
    Εύγε!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.