Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μελετάμε τα φυτά!

  Στις αρχές Μαρτίου μπήκαμε στην 4η ενότητα της Μελέτης που έχει να κάνει με τα φυτά και τα ζώα. Μετά την ελιά και το αμπέλι, ασχοληθήκαμε γενικότερα με τα φυτά, τα μέρη τους, τις κατηγορίες, τις ανάγκες τους κλπ. Για να έχουμε συγκεντρωμένες κάποιες βασικές πληροφορίες, ετοίμασα ένα τρίπτυχο φυλλάδιο με τα μέρη του σπόρου, του φυτού, την πορεία ανάπτυξης του φυτού σε εικόνες, τις ανάγκες των φυτών και τις οδηγίες για να φυτέψω φακές και φασόλια. 



   Κατεβάστε και εκτυπώστε το φυλλάδιο  στις πραγματικές διαστάσεις και όχι σε προσαρμοσμένο μέγεθος. Έτσι, όταν θα το φωτοτυπήσετε στις δύο όψεις ενός φύλλου, θα μπορείτε εύκολα να το διπλώσετε σε τρίπτυχο. ;-)

   Επόμενο βήμα ήταν να δοκιμάσουμε να μεγαλώσουμε σπόρους φακής και φασολιών και να δούμε πώς είναι και πώς αναπτύσσεται ένα φυτό στην πράξη. Έφεραν λοιπόν τα παιδιά τα κυπελλάκια τους με βαμβάκι και σπόρους και τα πότισαν. Βάλαμε πάνω στα κυπελλάκια ετικέτες με τα ονόματα των παιδιών, για να μπορεί ο καθένας να ξεχωρίζει και να περιποιείται το φυτό του. 

    Μέσα σε λίγες μέρες τα σποράκια μας άρχισαν να φυτρώνουν. Την 8η μέρα μετρήσαμε το ύψος στο οποίο είχαν φτάσει και καταγράψαμε τα αποτελέσματα στο φύλλο παρατήρησης. Διαπιστώσαμε ότι οι φακές μεγάλωναν πολύ πιο γρήγορα από τα φασόλια που είχαν καταφέρει να πετάξουν μόνο λίγες φύτρες. Κάθε φορά που έχουμε μελέτη θα σημειώνουμε στο φύλλο τις μετρήσεις μας.
  Τώρα πια οι φακές μας έχουν μεγαλώσει πολύ, ενώ τα λίγα φασόλια που έχουν φυτευτεί σωστά, έχουν φτάσει μόνο το 1 με 2 εκ. Εννοείται ότι συνεχίζουμε να τα φροντίζουμε όλα, ποτίζοντάς τα μέρα παρά μέρα με λίγο νεράκι.  

  Παράλληλα, όμως, επειδή στο βιβλίο μιλήσαμε και για τα είδη και τις κατηγορίες των φυτών, αρχίσαμε να στήνουμε και το ομαδικό φυτολόγιο της τάξης μας. Θεώρησα πως ήταν λίγο πιο εύκολο και πιο οικονομικό να φέρει ο καθένας από ένα κλαδάκι, ανθάκι ή φύλλο και να κάνουμε μια ομαδική σύνθεση, από το να φτιάξουμε ατομικά φυτολόγια.
   Κόλλησα, λοιπόν, ένα κομμάτι από χαρτί του μέτρου στον τοίχο μας και κάθε μέρα κολλούσαμε τα δείγματα που έφερναν τα παιδιά. Δίπλα σε κάθε φύλλο ή λουλούδι γράφαμε το όνομα του φυτού. Σιγά-σιγά γέμισε το χαρτί και ολοκληρώσαμε το φυτολόγιό μας. 

   Με την ευκαιρία, να και κάτι από τα παλιά... Από εδώ και η ιδέα για το ομαδικό φυτολόγιο. Η φωτογραφία είναι από το 1994 (!!!) και το φυτολόγιο αυτό που φτιάξαμε ως μαθήτριες της Γ' Δημοτικού για τη Μελέτη! Με βρήκατε; ;-)

Σχόλια

  1. Συγχαρητήρια !!!
    Πάρα πολύ όμορφη η ιδέα σας για τη δημιουργία του φυλλαδίου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.