Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μίκη Θεοδωράκη Iστορίες-Εκπαιδευτικό υλικό από το mikisguide.gr


Με αφορμή τον πρόσφατο θάνατο του σπουδαίου Έλληνα μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, αναζητούσαμε στο διαδίκτυο ιδέες και υλικό, για να φέρουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας σε επαφή με το έργο του. Στην προσπάθεια αυτή, ανακαλύψαμε το e-book "Μίκη Θεοδωράκη Ιστορίες: Εκπαιδευτικό Υλικό". Το εκπαιδευτικό πακέτο κυκλοφορεί και ως βιβλίο, συνοδεύεται από δύο δίσκους σε μορφή audio για ακρόαση από τον υπολογιστή και απευθύνεται σε σχολεία της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης. 

Η παραγωγή του υλικού έγινε το 2006, από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων και σήμερα διατίθεται από τις ιστοσελίδες του Παγκρήτιου Συλλόγου Φίλων Μίκη Θεοδωράκη, προς τους/τις εκπαιδευτικούς της χώρας για να το αξιοποιήσουν.
Στην περιγραφή, αναφέρεται ότι: "Το εξώφυλλο του έργου είναι αντίγραφο εξώφυλλου αυθεντικού τετραδίου του 15χρονου μαθητή Μιχαήλ Θεοδωράκη, στο οποίο έγραφε τις πρώτες μουσικές συνθέσεις του".


Το βιβλίο/e-book περιλαμβάνει:

1.Ενδεικτικές παιδαγωγικές προτάσεις για τη χρήση του υλικού στην Α΄βάθμια και Β΄βάθμια εκπαίδευση, τις οποίες επεξεργάστηκαν ομάδες εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

2.Βιογραφικό σημείωμα και την εργογραφία του Μίκη Θεοδωράκη.

3.Ενημερωτικό υλικό για τα γεγονότα, ιστορικά και πολιτιστικά, ελληνικά και παγκόσμια και επεξηγήσεις των μουσικών όρων στους οποίους γίνεται αναφορά στο cd.

4.Στίχους των τραγουδιών, τα βιογραφικά  των συντελεστών και τα στοιχεία παραγωγής των μουσικών έργων που ακούγονται καθώς και  σχόλια του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη και  μελετητών του έργου του

5.Φωτογραφίες και άλλο οπτικό υλικό, όπως «Ο Γαλαξίας» και «Οι αστερισμοί», που περιέχουν τους τίτλους των έργων του Μίκη και τα ονόματα των ποιητών τους οποίους μελοποίησε, γραμμένα σε σχηματισμούς αστερισμών. (Τους χάρτες αυτούς, έχει κάνει ο ίδιος ο Μίκης, ο οποίος έχει μια ιδιαίτερη σχέση με το σύμπαν και την αρμονία του. Το πρωτότυπο βρίσκεται στη Μεγάλη μουσική βιβλιοθήκη της Ελλάδας «Λίλιαν Βουδούρη»)

6.Τις πηγές απ΄ όπου αντλήθηκε το παραπάνω υλικό καθώς και βιβλιογραφία και ιστοσελίδες στις οποίες μπορούν να ανατρέξουν όσοι/ες ενδιαφέρονται για περισσότερα στοιχεία.


Για να διαβάσετε ή/και να κατεβάσετε το υλικό, επισκεφτείτε τον σύνδεσμο: 

Από τις δραστηριότητες που απευθύνονται στην Α/βάθμια εκπαίδευση, ενδεικτικά ξεχωρίσαμε τις παρακάτω:
  • Ο/Η εκπαιδευτικός προτείνει στα παιδιά να ακροαστούν ένα κομμάτι με κλειστά μάτια και να σημειώσουν σ' ένα χαρτί τα συναισθήματα που ένιωσαν ή τις εικόνες που γεννήθηκαν στο μυαλό τους και στη συνέχεια, να τα αποδώσουν εικαστικά.
  • Μετά την ακρόαση ενός τραγουδιού που αρέσει ιδιαίτερα στην τάξη, ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να το συνοδεύσουν ρυθμικά στην αρχή με παλαμάκια και μετά με αυτοσχέδια κρουστά ή τα κρουστά της τάξης. Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες, που η μία τραγουδά, η άλλη συνοδεύει με παλαμάκια και η άλλη με τα κρουστά.
  • Η τάξη επιλέγει ένα από τα μελοποιημένα ποιήματα του CD. Αφού γίνει συζήτηση για το περιεχόμενο, τον δημιουργό, την εποχή κλπ., το ποίημα μπορεί να δραματοποιηθεί με τη διανομή ρόλων στα παιδιά.
  • Μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων, οι μαθητές/τριες ζωντανεύουν μία από τις ΙΣΤΟΡΙΕΣ του Μίκη Θεοδωράκη και προσδιορίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές των προβλημάτων που αντιμετώπιζε ο νεαρός Θεοδωράκης, με αυτά που αντιμετωπίζουν εκείνοι/ες σήμερα και προτείνουν λύσεις.
  • Με βάση τους υπότιτλους των φωτογραφιών της ιστοσελίδας  #mikisguide Μίκης Θεοδωράκης ΟΔΗΓΟΣ, ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να καταγράψουν το βιογραφικό σημείωμα του Μίκη Θεοδωράκη, με τους κυριότερους σταθμούς της ζωής του. Με ερέθισμα τη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να συνθέσουν το δικό τους βιογραφικό σημείωμα, χρησιμοποιώντας φωτογραφίες ή γραπτό λόγο, το οποίο μπορεί να αποτελέσει μέρος ενός ομαδικού λευκώματος της τάξης με τις βιογραφίες όλων των μαθητών/τριών.


Στο Εκπαιδευτικό υλικό-Μίκη Θεοδωράκη Ιστορίες θα βρείτε ακόμα περισσότερες πληροφορίες και ενδιαφέρουσες δραστηριότητες, για να επιλέξετε αυτές που μπορούν να υλοποιηθούν στην τάξη σας. 

Στην ίδια σελίδα, επίσης, θα βρείτε ηχητικό υλικό και τους στίχους από τραγούδια των δίσκων:

Μίκης Θεοδωράκης - 40 Τραγούδια για Παιδάκια και Παιδιά

Μίκης Θεοδωράκης - Τα Παιδικά μου Τραγούδια, από την Παιδική χορωδία Δημήτρη Τυπάλδου με τη συμμετοχή των: Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Διονύση Τσακνή και Αποστόλη Ψυχράμη.    

Ως εκπαιδευτικοί, ευχαριστούμε τον Παγκρήτιο Σύλλογο Φίλων Μίκη Θεοδωράκη, για τη διανομή του εξαιρετικού αυτού υλικού.

Σχόλια

  1. Εξαιρετικό!!! Ευχαριστούμε πολύ!!! Σκέφτομαι να το χρησιμοποιήσω ως βασικό υλικό στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων της Γ΄και Στ΄ στην υποθεματική Παγκόσμια και τοπική Κληρονομιά. Τι λες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.