Κάθε φορά που ο δάσκαλος Γιάννης Σταράκης, εμπιστεύεται τη σελίδα μας για να να μοιραστεί τις μοναδικές ιδέες του, αποτελεί πραγματικά ξεχωριστή τιμή για εμάς. Αυτή τη φορά, μας προτείνει μια ευχάριστη και αποτελεσματική μέθοδο εκμάθησης της ορθογραφίας, για τις περιπτώσεις εκείνες όπου δεν υπάρχει σχετικός κανόνας (κυρίως δηλαδή για την ορθογραφία στο θέμα των
λέξεων) : Τη ζωγραφική ορθογραφία!
Ο κ. Σταράκης μας δίνει όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε για να γνωρίσουμε καλύτερα αυτήν τη μέθοδο, συνοδευόμενες από εικόνες με παραδείγματα από τα τετράδια των μαθητών του:
Βασική ιδέα της ζωγραφικής ορθογραφίας αποτελεί η εικονική συνεξάρτηση ενός δύσκολου στην
απομνημόνευση γράμματος (π.χ του "ω", του "αι" του
"'η", του "ει" , του "οι" και του "υ" ,
όπως επίσης και διπλών συμφώνων). Για παράδειγμα, το "υ" στο μουσικό
όργανο της λύρας μπορεί να αποτελεί το περίγραμμα αυτού του οργάνου (βλέπε φωτο παρακάτω). Eίναι σημαντικό να ξεχωρίζει το γράμμα που μας απασχολεί τόσο από άποψη μεγέθους όσο και από άποψη χρώματος.
Η διαδικασία αυτή επιτρέπει τόσο σε μαθητές με δυσορθογραφία όσο
και στους υπόλοιπους μαθητές να κωδικοποιήσουν ανάλογα το συγκεκριμένο κάθε
φορά γράμμα, διευκολύνοντας το πέρασμά του από τη βραχυπρόθεσμη στη
μακροπρόθεσμη μνήμη.
Κάθε μαθητής μπορεί να έχει ένα (μισό-μισό) τετράδιο στο
πάνω μέρος του οποίου θα πραγματοποιεί την ανάλογη ζωγραφιά, ενώ στις απο κάτω
γραμμές μπορεί να συμπληρώνει λέξεις οι οποίες βρίσκονται στην ίδια οικογένεια.
Προϊόντος του χρόνου, μπορούν και οι ίδιοι οι μαθητές να δίνουν τις δικές τους
προτάσεις για ορθογραφία. Η φαντασία τους να είστε σίγουροι ότι θα σας εκπλήξει.
Στην
Ελλάδα η μέθοδος αυτή είναι γνωστή ως μέθοδος "Μαυρομμάτη" από την
Ελληνίδα ερευνήτρια που την εισήγαγε στην αντιμετώπιση προβλημάτων
δυσορθογραφίας. Στην εν λόγω μέθοδο η κωδικοποίηση είναι συγκεκριμένη , π.χ το
"ει" είναι πάντα ένα ανθρωπάκι (το "ε" το οποίο κρατάει
κάτι το "ι").
Ο Γιάννης Σταράκης αναφέρει ότι:
Εγώ ωστόσο τη χρησιμοποιώ πιο γενικά καθώς δεν είναι πάντα εύκολο να λαμβάνει χώρα αυτή η κωδικοποίηση. Το διδακτικό αυτό εργαλείο το χρησιμοποιώ από το 2005 σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού σχολείου με εντυπωσιακά αποτελέσματα....Σας το προτείνω ανεπιφύλακτα..
Ο Γιάννης Σταράκης αναφέρει ότι:
Εγώ ωστόσο τη χρησιμοποιώ πιο γενικά καθώς δεν είναι πάντα εύκολο να λαμβάνει χώρα αυτή η κωδικοποίηση. Το διδακτικό αυτό εργαλείο το χρησιμοποιώ από το 2005 σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού σχολείου με εντυπωσιακά αποτελέσματα....Σας το προτείνω ανεπιφύλακτα..
Δείτε παλαιότερες αναρτήσεις με ιδέες του κ. Σταράκη:
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου