Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ζωγραφική ορθογραφία - Παραλλαγή της μεθόδου Μαυρομμάτη! (Γ. Σταράκης)

    

      Κάθε φορά που ο δάσκαλος Γιάννης Σταράκης, εμπιστεύεται τη σελίδα μας για να να μοιραστεί τις μοναδικές ιδέες του, αποτελεί πραγματικά ξεχωριστή τιμή για εμάς. Αυτή τη φορά, μας προτείνει μια ευχάριστη και αποτελεσματική μέθοδο εκμάθησης της ορθογραφίας, για τις περιπτώσεις εκείνες όπου δεν υπάρχει σχετικός κανόνας (κυρίως δηλαδή για την ορθογραφία στο θέμα των λέξεων) : Τη ζωγραφική ορθογραφία! 

Ο κ. Σταράκης μας δίνει όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε για να γνωρίσουμε καλύτερα αυτήν τη μέθοδο, συνοδευόμενες από εικόνες με παραδείγματα από τα τετράδια των μαθητών του:

    Βασική ιδέα της ζωγραφικής ορθογραφίας αποτελεί η εικονική συνεξάρτηση ενός δύσκολου στην απομνημόνευση γράμματος (π.χ του "ω", του "αι" του "'η", του "ει" , του "οι" και του "υ" , όπως επίσης και διπλών συμφώνων). Για παράδειγμα, το "υ" στο μουσικό όργανο της λύρας μπορεί να αποτελεί το περίγραμμα αυτού του οργάνου (βλέπε φωτο παρακάτω). Eίναι σημαντικό να ξεχωρίζει το γράμμα που μας απασχολεί τόσο από άποψη μεγέθους όσο και από άποψη χρώματος.

    Η διαδικασία αυτή επιτρέπει τόσο σε μαθητές με δυσορθογραφία όσο και στους υπόλοιπους μαθητές να κωδικοποιήσουν ανάλογα το συγκεκριμένο κάθε φορά γράμμα, διευκολύνοντας το πέρασμά του από τη βραχυπρόθεσμη στη μακροπρόθεσμη μνήμη.


   Κάθε μαθητής μπορεί να έχει ένα (μισό-μισό) τετράδιο στο πάνω μέρος του οποίου θα πραγματοποιεί την ανάλογη ζωγραφιά, ενώ στις απο κάτω γραμμές μπορεί να συμπληρώνει λέξεις οι οποίες βρίσκονται στην ίδια οικογένεια. Προϊόντος του χρόνου, μπορούν και οι ίδιοι οι μαθητές να δίνουν τις δικές τους προτάσεις για ορθογραφία. Η φαντασία τους να είστε σίγουροι ότι θα σας εκπλήξει.
 
   Στην Ελλάδα η μέθοδος αυτή είναι γνωστή ως μέθοδος "Μαυρομμάτη" από την Ελληνίδα ερευνήτρια που την εισήγαγε στην αντιμετώπιση προβλημάτων δυσορθογραφίας. Στην εν λόγω μέθοδο η κωδικοποίηση είναι συγκεκριμένη , π.χ το "ει" είναι πάντα ένα ανθρωπάκι (το "ε" το οποίο κρατάει κάτι το "ι").


Ο Γιάννης Σταράκης αναφέρει ότι:
Εγώ ωστόσο τη χρησιμοποιώ πιο γενικά καθώς δεν είναι πάντα εύκολο να λαμβάνει χώρα αυτή η κωδικοποίηση. Το διδακτικό αυτό εργαλείο το χρησιμοποιώ από το 2005 σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού σχολείου με εντυπωσιακά αποτελέσματα....Σας το προτείνω ανεπιφύλακτα..

Δείτε παλαιότερες αναρτήσεις με ιδέες του κ. Σταράκη:

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.