Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]

  Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ' και Δ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση, να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά. 

  Οι κανόνες παρουσιάζονται σύντομα και απλά σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτό γίνεται για να μπορούμε έυκολα να ανατρέξουμε σε κάποιον βάσει χρώματος. Για παράδειγμα, στα σημεία στίξης, που τα συναντάμε αρκετές φορές, γυρίζουμε να δούμε και να θυμηθούμε κάποιο, απλά ψάχνοντας τα πορτοκαλί χαρτάκια. Τα παιδιά συμπληρώνουν από κάτω τα παραδείγματα. Επιλέγουμε λέξεις, φράσεις ή προτάσεις, από αυτές που έχουμε επεξεργαστεί στο βιβλίο της Γλώσσας και τους είναι οικείες. 

   Ενδεικτικά, θα σημειώσουμε τα παραδείγματα που έχουν γράψει τα παιδιά σε κάθε περίπτωση. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτά ή να βρείτε άλλα που πιστεύετε ότι ταιριάζουν καλύτερα.

[Σημεία στίξης] 
Τελεία: Πετάνε όλα. 
Ερωτηματικό: Τι έχει το παπί; 
Θαυμαστικό: Ένας αχινός!
Παύλα: -Πετάνε;
             -Πετάνε.
Κόμμα: Μαμά, έλα.
Αποσιωπητικά: Σσς...

[Πρόταση]
Αν τελειώνει σε τελεία: Πάμε σπίτι.
Αν τελειώνει σε ερωτηματικό: Τι να είναι;
Αν τελειώνει σε θαυμαστικό: Α! Έχει μια κότα!

  Στα άρθρα δεν γράψαμε κάτι, γιατί είχαμε κολλήσει έτοιμα παραδείγματα με εικόνες. Κάναμε, όμως, μια μικρή ασκησούλα ακριβώς από κάτω. Γράψαμε στον πίνακα έξι λέξεις και τα παιδιά τις αντέγραψαν στο τετράδιό τους. Έπειτα, έπρεπε να τις διαβάσουν, να επιλέξουν ποιο από τα τρία άρθρα συνοδεύει την καθεμία και να το γράψουν από μπροστά. (Είχαμε φροντίσει να ξεκινήσουμε στη μέση της σειράς για να έχουμε χώρο για το άρθρο.)

Ο πρώτος μας ορθογραφικός κανόνας είχε και ετοιμα παραδείγματα με εικόνες (δε φαίνεται στην φωτογραφία, θα το δείτε στο αρχείο), αλλά και δικά μας.
ο -ης: ο μαθητής, ο πελάτης, ο κομήτης
η -η: η θήκη, η παράσταση, η χρυσή
το -ι: το σπαθί, το νησί, το κρασί
[Από το ένα στα πολλά]
Έτοιμο παράδειγμα: το καλάθι-τα καλάθια
Από κάτω λύνουμε την άσκηση στην οποία δίνονται λέξεις σε -ι και θα πρέπει τα παιδιά να μεταφέρουν στον πληθυντικό αριθμό.

[κατάληξη -ια]
Δίνουμε τις παρεούλες με τα σύμφωνα που έχουμε μάθει μέχρι τώρα, μαζί με την κατάληξη -ια. Τις διαβάζουμε και βρίσκουμε λέξεις που τις περιέχουν. Γράφουμε τις λέξεις στα κουτάκια.

 
[Εγώ -ω, το -ο]
Για να θυμόμαστε πότε βάζουμε ωμέγα και πότε όμικρον στις καταλήξεις, δώσαμε σχήμα στον κανόνα που λέει ότι: "'Ο,τι κάνω εγώ πάντα παίρνει ωμέγα" και στον κανόνα που λέει ότι: "Τα ουδέτερα ουσιαστικά σε /ο/ γράφονται με όμικρον". Τον πρώτο τον βάλαμε σε δυο καρδιές και γράψαμε από κάτω: "Εγώ αγαπώ" και τον δέυτερο τον βάλαμε σε δύο μήλα και γράψαμε από κάτω: "Το μήλο". Συμπληρώσαμε μερικά ακόμα παραδείγματα που μας έδωσαν τα παιδιά εκείνη τη στιγμή. 

[Τι κάνω (εγώ); Τι κάνει (αυτός);]
Για την κατάληξη των ρημάτων της ενεργητικής φωνής, στο α' και γ' πρόσωπο ενικού αριθμού, γράψαμε τα παραδείγματα: τρέχω, γράφω, πίνω και τρέχει, γράφει, πίνει αντίστοιχα.
[είμαι, είσαι, είναι]
Οι προσωπικές αντωνυμίες δίνονται μέσω των σκίτσων. Πίσω από τα χαρτάκια με τις λέξεις "είμαι", "είσαι", "είναι" γράφουμε αντίστοιχα: "Είμαι παιδί.", "Είσαι δασκάλα." ή "Είσαι δάσκαλος." (απευθύνοντας το λόγο σε εμάς στο β' ενικό πρόσωπο) και "Η μαμά είναι όμορφη."




Το αρχείο με το διαδραστικό τετράδιο γλώσσας για την Α δημοτικού θα το βρείτε εδώ.

Σχόλια

  1. Eκπληκτικό...! Πέμπτη χρονιά που παίρνω Α Δημοτικού και λεω ΚΡΙΜΑ που δεν είχα ανακαλύψει τη σελίδα σου στην αρχή της χρονιάς..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό που έχει τις παρεούλες με το -ια πως το κολλάω γιατί δεν είναι ξεκάθαρο για το πώς χρησιμοποιείται...

      Διαγραφή
    2. Το κολλάμε όπως είναι στο τετράδιο και απλά κάνουμε την άσκηση. Προσθέσαμε φωτογραφία και επιπλέον οδηγίες στο κείμενο πιο πάνω για να γίνει πιο ξεκάθαρο. :-)

      Διαγραφή
    3. Mary Lu να είσαι καλά! Χαίρομαι που σου αρέσει η σελίδα! Καλή συνέχεια!

      Διαγραφή
  2. Ειμαι δασκάλα της Πρώτης και κυριολεκτικά έχω ξετρελαθεί με τη δραστηριότητα αυτή! Περιμένω με ανυπομονησία τα ρήματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπέροχη και αξιοθαύμαστη η δουλειά σας!!!Τυχερά τα παιδιά που σας έχουν.. Θα ήθελα να σε ρωτήσω τι γραμματοσειρά έχεις χρησιμοποιήσει;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε πολύ Μαρία! Πέρασε καιρός από τότε αλλά πραγματικά μου ξέφυγε το σχόλιο. Αν σου είναι ακόμα χρήσιμο, η γραμματοσειρά είναι η serif από aka-acid και είναι δωρεάν.

      Διαγραφή
  4. Καταπληκτική δουλειά!!
    Σας ευχαριστούμε πολύ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγχαρητήρια! Με βοηθησε αρκετά κι εδώ στο εξωτερικό, που διδάσκουμε παιδάκια όπου η μητρική τους γλώσσα είναι η αγγλική! Καταπληκτική δουλειά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εξαιρετικό! Ευχαριστούμε για τον διαμοιρασμό των υπέροχων ιδεών σας:!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. υπεροχη δουλεια γαληνη!συγχαρητηρια!προσπαθω να εκτυπωσω το αρχειο σε εγχρωμα χαρτια κ δε με αφηνει.μηπως κανω κατι λαθος?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ! Να είσαι καλά! Νομίζω πως δεν παίζει ρόλο το χρώμα των χαρτιών. Ίσως κάτι άλλο συμβαίνει με τον εκτυπωτή. Μπορείς πάντως να τα εκτυπώσεις και σε λευκά και να τα φωτοτυπήσεις σε χρωματιστά χαρτιά.

      Διαγραφή
  8. Ευχαριστούμε πολύ!!!! Υπεροχή δουλειά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είστε καταπληκτικοί.
    Τυχερά τα παιδάκια που σας έχουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.