Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κυρά-Σαρακοστή η παραδοσιακή!

  Κάθε χρόνο λίγο πριν τη Σαρακοστή, φτιάχνουμε ένα ξεχωριστό ημερολόγιο για να μετράμε τις εβδομάδες της νηστείας. "Άλλοτε που έλειπαν τα ημερολόγια και ήθελαν να έχουν κάποια αντίληψη του χρόνου στη διάρκεια της Μεγάλης Σαρακοστής, οι άνθρωποι του λαού είχαν βρει ένα εύκολο μέσο: παρίσταναν τη σαρακοστή εικονικά σαν καλόγρια."

"Η κυρά Σαρακοστή δεν έχει στόμα, γιατί είναι όλο νηστεία και τα χέρια της είναι σταυρωμένα για τις προσευχές. Έχει εφτά πόδια, τις 7 εβδομάδες της Σαρακοστής. Κάθε Σάββατο κόβουμε κι ένα πόδι. Το τελευταίο πόδι το κόβουμε το Μεγάλο Σάββατο, το βάζουμε μέσα σ' ένα ξερό σύκο ή καρύδι κι όποιος το βρει του φέρνει γούρι!" (Μέγας, Γ., Ελληνικές Γιορτές και έθιμα της ελληνικής λατρείας, εκδ.Εστία, 2001, σ.153)

Φέτος, αποφασίσαμε να φτιάξουμε την Κυρά-Σαρακοστή από ζυμάρι αντί για χαρτί, ακολουθώντας την παραδοσιακή συνταγή. Τα υλικά που χρειάζονται είναι:

-μισό κιλό αλεύρι 
-ένα κουτάλι της σούπας αλάτι
-νερό (εμένα μου πήρε κάτι παραπάνω από μισή κούπα)

    Για να φτιάξουμε το ζυμαράκι, ρίχνουμε το αλάτι στο μπολ με το αλεύρι και ανακατεύουμε. Έπειτα ρίχνουμε σιγά-σιγά το νερό και πλάθουμε τη ζύμη. Ρίχνουμε όσο νερό χρειάζεται για να γίνει η ζύμη. Η συνταγή που έχω έδινε μισή κούπα νερό, αλλά χρειάστηκε να ρίξω λίγο παραπάνω για να πάρει όλο το αλεύρι.  Ζυμώνουμε πολύ καλά μέχρι να μπορούμε να δουλέψουμε το ζυμάρι μας. 



   [Εδώ θέλω να πω πως η διαδικασία δεν ήταν τόσο εύκολη όσο τη φανταζόμουν. Η ζύμη αυτή είναι σχετικά σκληρή και θέλει να τη δουλέψουμε πολύ και με αρκετή δύναμη. Αν θέλουμε να φτιάξουμε την Κυρά-Σαρακοστή με παιδιά, μπορούμε να φτιάξουμε ζύμη από μαγειρική σόδα και κορν φλάουρ, ζύμη αλατιού (δείτε παρακάτω) ή ακόμα και ζύμη κανέλας και αλατιού, που είναι πιο μαλακές και εύχρηστες.]

    Ανοίγουμε το ζυμάρι πάνω σε μια λαδόκολλα με τη βοήθεια του πλάστη. Δίνουμε το σχήμα που θέλουμε, κόβοντας το περίγραμμα με ένα μαχαίρι. Τις λεπτομέρειες τις πλάθουμε στο χέρι και τις κολλάμε πάνω στο σώμα με ελάχιστο νεράκι. Προαιρετικά στολίζουμε με γαρυφαλλάκια. Πριν την ψήσουμε κάνουμε μια τρύπα με ένα καλαμάκι για να μπορούμε να την κρεμάσουμε με ένα σκοινάκι όταν ψηθεί. 

Ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο για 40-50 λεπτά (εξαρτάται από το πάχος που θα δώσουμε στη ζύμη). Αυτή που έφτιαξα ψήθηκε σε 45 λεπτά, στον αέρα και στους 200 βαθμούς. 


Συνταγή για αλατοζύμη:

μισή κούπα αλάτι,
μισή κούπα πολύ ζεστό νερό
1 1/2 κούπα αλεύρι

Σημείωση:  Δεν τρώγεται (όποια συνταγή και να ακολουθήσουμε από αυτές που δίνονται)!!!

Στην τάξη του Πάρη (Σχ, έτος 2014-2015)


Καλή Σαρακοστή!!!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.