Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Twinkl: Η ανακύκλωση γίνεται παιχνίδι με 10 δραστηριότητες

Αναδημοσιεύουμε ένα άρθρο από το Blog της Twinkl, που αφορά την ευαισθητοποίηση των παιδιών για την προστασία του περιβάλλοντος και την ανακύκλωση.


Η ανακύκλωση γίνεται "παιχνίδι" με 10 δραστηριότητες!

August 27, 2021

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει απομακρύνει σημαντικά τους ανθρώπους από το φυσικό περιβάλλον. Επίσης, οι καταστροφές που αυτό υφίσταται καθιστούν απαραίτητη την προστασία του και την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης στα παιδιά από μικρή ηλικία. Παρακάτω μπορείτε να βρείτε μια επιλογή δραστηριοτήτων με τις οποίες μπορούν να εισαχθούν τα παιδιά του νηπιαγωγείου και του δημοτικού στο πνεύμα της ανακύκλωσης.


1. Ένας τρόπος που μπορεί να διδαχθεί η θεματική ενότητα της ανακύκλωσης είναι μέσα από τα παραμύθια. Ιστορίες, όπως η ακόλουθη, κάνουν τη διαδικασία της εκμάθησης όχι μόνο διασκεδαστική, αλλά και πιο αποτελεσματική καθώς κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών. Τα μικρά παιδιά θέλοντας  να μάθουν την εξέλιξη της πορείας των ηρώων, εξοικειώνονται με διάφορες όψεις της ανακύκλωσης.

Sign up now to Twinkl for FREE Twinkl resources

2.    Παράλληλα με τη συζήτηση για την ανακύκλωση, μια άλλη πρόταση είναι να δοθούν στους μαθητές φύλλα ζωγραφικής (colouring pages) με τα οποία εκείνοι μπορούν να γίνουν δημιουργικοί και να οπτικοποιήσουν ευκολότερα όσα συζητούνται.  

Αν σας αρέσουν οι δύο παρακάτω δραστηριότητες, μπορείτε να κατεβάσετε το υλικό για να πλαισιώσετε το μάθημα σας. 

 

 3.    Ένας άλλος τρόπος είναι μέσω  φύλλων εργασίας , όπως το αυτό που προτείνεται εδώ. Με τη βοήθεια της συγκεκριμένης δραστηριότητας μπορούν τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας να σκεφτούν, να συζητήσουν και να αντιληφθούν ποια  αντικείμενα μπορούν να ανακυκλωθούν, αλλά και ποια  πρέπει να καταλήξουν στα σκουπίδια. 

 4.    Σε κάθε περίπτωση η διακόσμηση της τάξης είναι ένας ακόμα παράγοντας που συμβάλλει στη μεγαλύτερη συμμετοχή και ευαισθητοποίησή των μαθητών για την ανακύκλωση. Κάποιες φορές μάλιστα το ενδιαφέρον των παιδιών μπορεί να οδηγήσει και στη δημιουργία ενός Eco Club . Έτσι σε μια γωνία της τάξης μπορεί να φιλοξενηθεί μόνιμα ένα banner, κάποιες αφίσες ,όπως οι  παρακάτω καθώς και οι δημιουργίες των μαθητών φυσικά. 

5.    Οι κατασκευές είναι ένα ακόμη μέσο για να γίνει η διδασκαλία της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας  πιο διαδραστική. Με τη δραστηριότητα που ακολουθεί , τα παιδιά μπορούν να παίξουν το παιχνίδι «τρίλιζα»,χρησιμοποιώντας τις εικόνες που θα κόψουν από το σχετικό φυλλάδιο . Με τον τρόπο αυτό εξασκούνται  παράλληλα και στην αριθμητική, μετρώντας τα αντικείμενα .

 6.    Μια επιπλέον δραστηριότητα με διττό χαρακτήρα ανήκει στην κατηγορία dot-to-dot. Με αυτή τα παιδιά μπορούν να ενημερωθούν για την ανακύκλωση ,ενώ παράλληλα μαθαίνουν την ακολουθία των αριθμών από το ένα έως το πέντε, αφού ενώνουν τους αντίστοιχους  αριθμούς – σημεία σχηματίζοντας τα ανακυκλώσιμα αντικείμενα .Το συγκεκριμένο φύλλο εργασίας προτείνεται να μεταφερθεί και στο σπίτι προκειμένου να συζητηθεί η σημασία της ανακύκλωσης τόσο εντός όσο και εκτός τάξης. 

7.    Ένα ακόμα κλασικό παιχνίδι που μπορεί να ενταχθεί στη διδασκαλία της ανακύκλωσης είναι μια διαφορετική εκδοχή του domino. Συγκεκριμένα, τα παιδιά χρειάζεται να ταιριάξουν ένα αντικείμενο με το σωστό κάδο στον οποίο πρέπει να τοποθετηθεί. Αν υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης στην αίθουσα, το παιχνίδι αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί με αντικείμενα που υπάρχουν στην τάξη προκειμένου τα παιδιά να καλλιεργήσουν τη συνήθεια να χρησιμοποιούν τους κάδους της ανακύκλωσης καθημερινά, βοηθώντας έτσι στην προστασία του περιβάλλοντος.

8.    Τα διαδραστικά παιχνίδια είναι τα αγαπημένα των μαθητών, καθώς αιχμαλωτίζουν την προσοχή τους από την πρώτη στιγμή. Ειδικότερα, παιχνίδια με τη βασική οδηγία “drag and drop” κάνουν εύκολη τη συμμετοχή όλων των παιδιών . Μέσω του παιχνιδιού και της συζήτησης στην τάξη, γίνεται εύκολα κατανοητό σε ποιον κάδο πρέπει να τοποθετηθεί κάθε αντικείμενο και πόσο σημαντική είναι η διαδικασία της ανακύκλωσης. 

 Για να χρησιμοποιηθεί το παιχνίδι Junk Jumble στην τάξη είναι απαραίτητος ένας διαδραστικός πίνακας! 

 https://www.twinkl.gr/go/resource/tg-ga-59-twinkl-green-week-junk-jumble-recycling-game

 9.    Μια δημιουργική δραστηριότητα για παιδιά ηλικίας έξι έως οκτώ ετών είναι και η  διακόσμηση του λογοτύπου της ανακύκλωσης με εικόνες αντικειμένων που σχετίζονται με αυτήν. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά ταυτίζουν τα αντικείμενα που έχουν το λογότυπο με τη δυνατότητα ανακύκλωσης τους. Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας αυτής οι δημιουργίες των μαθητών μπορούν να εκτεθούν στην τάξη.

 10.  Τέλος, αν θελήσετε να ξεκινήσετε ένα Eco Club με τους μαθητές σας, ενδεχομένως το ακόλουθο υλικό (Resource Pack) να σας φανεί χρήσιμο!

 

 Αν κάποια δραστηριότητα σας φάνηκε ενδιαφέρουσα, μπορείτε να ακολουθήσετε τον αντίστοιχο σύνδεσμο και να κατεβάσετε το φύλλο εργασίας δημιουργώντας τον δικό σας λογαριασμό! Επίσης, αν θέλετε μπορείτε να αφήσετε κάποιο σχόλιο κάτω από όποια δραστηριότητα σας άρεσε και να μοιραστείτε το άρθρο αυτό με όποιον επιθυμείτε.

Δύο ακόμα ιστοσελίδες που αξίζουν την προσοχή σας και στις οποίες μπορείτε να βρείτε όμορφες προτάσεις δραστηριοτήτων για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση είναι η Πλαστελίνη και το Πρώτο Κουδούνι!


Πηγή: Twinkl

Σχόλια

  1. Ενδιαφέρουσες ιδέες που κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών. Στο πλαίσιο της της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, θα μπορούσαμε να προσθέσουμε και τα ηλιακά παιχνίδια στην τάξη..https://coolweb.gr/iliaka-paixnidia-kai-mathisi/

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.