Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το πινακάκι των δεκαδικών αριθμών


    Μου αρέσει πολύ να φτιάχνω το εποπτικό υλικό που χρησιμοποιώ στην τάξη και ιδιαίτερα για τα Μαθηματικά! Αυτό το πινακάκι είναι μια ακόμα ιδέα που πήρα στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, παρακολουθώντας τα Μαθηματικά της έκτης.
     Είναι σχετικά απλό στην κατασκευή του και μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε στην ενότητα των δεκαδικών αριθμών, για να μιλήσουμε για την αξία θέσης των ψηφίων ενός αριθμού. Μπορούμε, σαν άσκηση, να ζητάμε από τους μαθητές μας να σχηματίζουν σ' αυτό διάφορους αριθμούς, που θα τους λέμε προφορικά ή να φτιάχνουν τους δικούς τους!
     Και φυσικά, όπως και πολλά από αυτά που έχω δείξει, μπορούν να το φτιάξουν και οι γονείς στο σπίτι, για να μαθαίνουν τα παιδιά την αξία των δεκαδικών αριθμών παίζοντας!      

    Για να το φτιάξω, χρησιμοποίησα πολύχρωμα χαρτιά Α4 σε δέκα διαφορετικά χρώματα, διαφάνειες πλαστικοποίησης, μαρκαδόρους και ένα κομμάτι από χαρτόκουτο.

Συγκεκριμένα:
1. Έκοψα δέκα κυκλάκια από κάθε χρώμα (πιο απλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τετράγωνα πολύχρωμα χαρτάκια ή να κόψετε τα Α4 σε τετράγωνα ή ορθογώνια κομμάτια)
2. Σε κάθε σετ των δέκα, έγραψα τους αριθμούς από το 0 ώς το 9
3. Τα πλαστικοποίησα και τα έκοψα.
4. Έκανα από μια τρύπα στα καρτελάκια με το απλό περφορατέρ.  
5. Στη συνέχεια, πήρα μία κούτα και έβαλα δέκα καρτελάκια, το ένα δίπλα στο άλλο, για να υπολογίσω πόσο χαρτόνι χρειάζομαι. Σημείωσα τις διαστάσεις και έκοψα το κομμάτι με απλό κοπίδι χαρτιού.

6. Έχοντας τα καρτελάκια πάνω στο χαρτόνι, σημείωσα με μαρκαδόρο το σημείο που βρισκόταν η τρύπα. 
7. Με ένα μυτερό αντικείμενο (στυλό, κατσαβίδι ή ό,τι έχετε) έκανα τρύπες στο χαρτόνι όπου είχα σημαδέψει..
8. Τοποθέτησα τα καρτελάκια έτσι ώστε πρώτος να είναι ο αριθμός 0 και τελευταίος το 9 και τα πέρασα σε ένα κομμάτι λεπτό σκοινί.
9. Πέρασα το σκοινί και από το χαρτόνι και έκανα διπλό κόμπο στην πίσω όψη του. Πριν το δέσετε καλά, βεβαιωθείτε ότι είναι ελαφρώς χαλαρό, ώστε να γυρνάνε άνετα τα καρτελάκια.
10. Για να μην "πετάνε" τα σκοινιά πίσω από το χαρτόνι, πέρασα πάνω τους χαρτοταινία.
11. Σχεδίασα την υποδιαστολή, τις τελείες και σημείωσα την αξία κάθε θέσης (δείτε την εικόνα στην αρχή της ανάρτησης).


    Το συγκεκριμένο πινακάκι φτάνει μέχρι τις μονάδες εκατομμυρίων, αλλά μπορείτε να το κάνετε και μικρότερο, ανάλογα με το πώς θέλετε να το δουλέψετε στην τάξη.  

    Αντί να πλαστικοποιήσετε όλα τα καρτελάκια και στη συνέχεια να τα κόψετε, μπορείτε εξαρχής να χρησιμοποιήσετε χαρτόνι. Το μόνο που θα χρειαστεί να κάνετε είναι να τα κόψετε, να γράψετε τους αριθμούς πάνω τους, να τα τρυπήσετε και να τα δέσετε στο μεγάλο χαρτόνι.

Σχόλια

  1. Συγχαρητήρια για όλα!!! Πολύ καλή δουλειά! Προσπαθώ να καταλάβω τι διάμετρο έχουν οι κύκλοι... Γύρω στα 5 εκ;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε Leanne! Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την ενότητα των δεκαδικών αριθμών. Το κοπτικό μηχάνημα που χρησιμοποίησα έχει διάμετρο 3 ίντσες, περίπου 8 εκατοστά δηλαδή. Αν δεν έχεις κάτι τέτοιο μπορείς να γράψεις τους αριθμούς σε τετράγωνα ποστ-ιτ χαρτάκια σε διάφορα χρώματα και να τα πλαστικοποιήσεις. :-)

      Διαγραφή
  2. Γεια σας παιδιά!! Συγχαρητήρια για το blog σας!! Το ελέγχω συχνά γιατί οι ιδέες σας με εμπνέουν!Συνεχίστε την καλή δουλειά! Θα ήθελα να σε ρωτήσω για το κοπτικό μηχάνημα που χρησιμοποίησατε. Στα βιβλιοπωλεία δεν το έχω βρει. Πού θα μπορούσα να ψάξω..?
    Σας ευχαριστώ και καλή σχολική χρονιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα! Ευχαριστούμε πάρα πολύ! Το κοπτικό το είχαμε πάρει από τις αποθήκες της εταιρείας "Κούκας" (http://www.e-koukas.gr/) πριν χρόνια. Νομίζω ότι προμηθεύει και κάποια βιβλιοπωλεία με τα υλικά χειροτεχνίας του. Ψάξε όμως στο σάιτ μήπως λέει κάτι πιο συγκεκριμένο. :-)

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.