Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Έρχεται άνοιξη, έρχεται... αυτογνωσία - της Αγγελικής Λιάπη

Φωτογραφία από τον χρήστη Valeria Boltneva στο Pexels

από τη Σχολική Ψυχολόγο

Αγγελική Λιάπη


Αν η αυτογνωσία ήταν εποχή, οι πιθανότητες δείχνουν την άνοιξη. Η αυτογνωσία μοιάζει με την άνοιξη, γιατί φαίνεται να έχουν κοινή αφετηρία και όμοιο προορισμό. Για να φτάσουμε στην άνοιξη, έχει προηγηθεί χειμώνας. Για να φτάσεις στην αυτογνωσία, (σε κάποιο βαθμό της κάθε φορά) έχει προηγηθεί μια διαδικασία όχι εύκολη ούτε πάντα ευχάριστη. Όσο για τον προορισμό, είναι και για τις δυο το άνοιγμα σε κάτι όμορφο


Γνωρίζοντας λίγο καλύτερα τον εαυτό μας, μάς φανερώνονται παράλληλα πιο κατάλληλοι και αληθινά σωστοί τρόποι να τον αγαπάμε, να τον ακούμε και να τον εξελίσσουμε. Αυτό είναι ένα μόνο από τα πολλά ψυχικά οφέλη. Αλλά ένα από τα πιο σημαντικά. Τόσο σημαντικό που μας κάνει να αναρρωτηθούμε: Τι χρειάζεται για να κερδίσω ένα βηματάκι αυτογνωσίας; Πώς θα οδηγηθώ σε αυτήν; Και τέλος πάντων, γιατί το "μένουμε σπίτι" συνδέεται τόσο συχνά στις τωρινές (γεμάτες ευαισθησία) διαφημίσεις με αυτή την άνοιξη του εαυτού μου;

Το κλείσιμο στο σπίτι ή και στον εαυτό δεν οδηγεί με γραμμικό τρόπο σε βαθύτερη γνωριμία με τον εαυτό. (Αν αυτό συνεβαινε όλοι ανεξαιρέτως οι άνθρωποι στις φυλακές θα είχαν φτάσει στα ύψιστα επίπεδα αυτοαντίληψης και αυτογνωσίας.) Το "μένουμε σπίτι" εξασφαλίζει απλώς κάποιες συνθήκες που βοηθάνε για δυο κυρίως λόγους: 
1. Μου δίνει χρόνο να σκεφτώ, να αναρρωτηθώ και να ασχοληθώ
και
2. Περιορίζει τους "εξωτερικούς θορύβους" που συνεπάγεται η πριν το μένουμε σπίτι καθημερινότητα.

Για να οδηγηθώ σε κομματάκι αυτογνωσίας, χρειάζεται μια πιο ενεργητική διάθεση. Δηλαδή, χρειάζεται και κόπος. Όχι απλώς χρόνος και ησυχία. Θα χρειαστεί να γεμίσω αυτόν τον χρόνο και αυτήν την ησυχία με σωστή ενεργητική ενδοσκόπηση (ένα βασικό κανάλι για την αυτογνωσία) και άρα κατάλληλες ερωτήσεις αυτοαναφοράς.



Ας μοιραστούμε μερικές ερωτήσεις που βοηθούν στην ενδοσκόπηση. Αυτές είναι μόνο κάποιες από αυτές που χρησιμοποιώ σε ατομικές συνεδρίες, σαν ιδέα για να φτιάξετε τις δικές σας. Έτσι κι αλλιώς, η σημασία και η αξία μιας ερώτησης, ως σωστού ψυχολογικού εργαλείου, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες που αλλάζουν κάθε φορά. Το αν θα έχουν απάντηση ή όχι οι ερωτήσεις σας (μια απάντηση, περισσότερες απαντήσεις ή και καμία) δεν έχει τόση σημασία. Σημασία έχει να τεθούν και να προσπαθήσουμε να τις απαντήσουμε. Μετράει και η διαδρομή, όχι μόνο ο προορισμός-απάντηση.

Ερωτήσεις αυτοαναφοράς για "μεγάλα παιδιά":

  • Τι θα άλλαζα ευχαρίστως στη ζωή μου στην παρούσα φάση;
  • Τι θα ήθελα να έχω κάνει σε διάστημα μιας εβδομάδας ή τριών μηνών ή ενός χρόνου, ώστε την άλλη βδομάδα, μετά από τρεις μήνες ή σε ένα χρόνο από τώρα να νιώθω ότι αυτό το διάστημα ήταν υπέροχο;
  • Ποια συμπεριφορά που δε με εκφράζει πια εξακολουθώ να υιοθετώ; 
  • Ποιο καλό στοιχείο της προσωπικότητάς μου με βοηθά πάντα σε δύσκολες στιγμές;
  • Πώς θα ήθελα να μου εκδηλώνει την αγάπη του ο/η καλύτερός/ή μου φίλος/η, το παιδί μου, οι γονείς μου;

Ερωτήσεις για μικρά παιδιά:

  • Τι αγαπάς στον/στην καλύτερό/ή σου φίλο/η;
  •  Ποια επαγγέλματα σου αρέσουν; Μπορείς να πεις το γιατί;
  • Ονειρεύομαι να... (συμπλήρωσέ το με ό,τι τρόπο θες ακόμα και με ζωγραφιά)

Τις ερωτήσεις στα παιδιά σας, τις αφήνω πιο πολύ στην έμπειρη γονεϊκή φαντασία σας, με την προσδοκία ότι οι απαντήσεις τους θα σας εκπλήξουν ευχάριστα, θα σας αποσπάσουν τόσο χαμόγελα όσο και υπέροχες στιγμές αμηχανίας, αλλά πάνω απ' όλα θα βοηθήσουν τα παιδιά να έρθουν πιο κοντά όχι μόνο στον εαυτό που ονειρεύονται αλλά σίγουρα και σε εσάς!

Λιάπη Αγγελική, Σχολική Ψυχολόγος





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.