Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιλέγοντας συναισθήματα όταν φαίνεται πως δεν υπάρχουν επιλογές! - της Αγγελικής Λιάπη

 
από τη Σχολική Ψυχολόγο
Αγγελική Λιάπη

Θα ήθελα να σας παραθέσω μερικές ιδέες για δημιουργική απασχόληση των παιδιών και των "μεγάλων" παιδιών μέσα στο σπίτι... αλλά ξέρω ότι ήδη έχετε εξαντλήσει και ανακαλύψει αρκετές. Έτσι, σε αυτή τη φάση θα ήθελα να σας γράψω το εξής...

    Τα "μεγάλα" παιδιά στις μεταξύ μας επικοινωνιακές σχέσεις και συναισθηματικές ανταλλαγές, είμαστε πομποί και δέκτες σε μια φυσιολογική σχέση δράσης-αντίδρασης. Έτσι και τα παιδιά, συχνά και σε μεγάλο βαθμό, εισπράττουν, φιλτράρουν και αντανακλούν τα δικά μας συναισθήματα. Αν εμείς τους δίνουμε αγάπη, ηρεμία και ξενοιασιά, αυτό θα πάρουμε πίσω, ίσως όχι με απόλυτο και "μαθηματικό" τρόπο, αλλά με κάποιο τρόπο.

   Μια θετική ψυχική κατάσταση, όπως το κέφι, μεταδίδεται και ανακυκλώνεται. Ένα αρνητικό συναίσθημα, όπως ο εκνευρισμός, επίσης! Ας είμαστε γι' αυτό λίγο πιο συνειδητοί στις επιλογές των συναισθημάτων μας. 

   Μπροστά σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση, καλούμαστε να επιλέξουμε τα πιο σωστά συναισθήματα ως απάντηση. Μην αφήσετε να σας επιβληθεί η μιζέρια, η ένταση, το υπερβολικό άγχος. Επιλέξτε εσείς οι ίδιοι για τον εαυτό σας πώς θα νιώσει, όπως θα επιλέγατε ένα ζεστό ρούχο για μια κρύα μέρα. Προτιμήστε συναισθήματα που μπορούν να σας βγάλουν σε μια όμορφη διαδρομή. Και να ξέρετε ήδη ότι αυτή η διαδρομή μπορεί να σας προσφέρει -ανάμεσα σε πολλά άλλα- σε αυτογνωσία, σε ομαδικότητα και σε χρόνο με όσα αγαπάτε. Δεν είναι και λίγα όλα αυτά...

   Ας είμαστε λοιπόν προσεκτικοί στην επιλογή των συναισθηματικών μας αντιδράσεων, τόσο για τα παιδιά μας όσο και για εμάς.

Λιάπη Αγγελική, Σχολική Ψυχολόγος


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.