Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνταγή για πετυχημένη "καραντίνα"! - της Αγγελικής Λιάπη

Φωτογραφία από τον χρήστη Magda Ehlers στο Pexels

από τη Σχολική Ψυχολόγο
Αγγελική Λιάπη


Μια διαφορετική συνταγή!

Ας φανταστούμε την παραμονή μας στο σπίτι σαν προετοιμασία φαγητού. Ας φανταστούμε την "καραντίνα" σαν εξωτικό αγαπημένο πιάτο...

Συνταγή για πετυχημένη "καραντίνα"

Τι θα χρειαστώ:


1. Διαβάσματα, μουσικές και καλές ταινίες. Όσο και ό,τι με ευχαριστεί. Δραστηριότητες που με γεμίζουν. Μπορεί να αφορούν το σπίτι (π.χ. συμμάζεμα) ή εμένα (π.χ. παρακολουθώ ένα μάθημα μουσικής online). Ιδιαίτερη θέση στις δραστηριότητες καλό είναι να έχει η γυμναστική. Η κίνηση είναι απαραίτητη τόσο για το σώμα όσο και για την ψυχική μας υγεία, γιατί μας ανεβάζει με φυσικό τρόπο τις ορμόνες της χαράς και περιορίζει τυχόν δυσάρεστα συναισθήματα όπως το άγχος.

2. Φαντασία. Είναι καλό η καραντίνα μας να συνδυάζει τη ρουτίνα με το καινούριο. Η ρουτίνα με βοηθά να αποφύγω το συναίσθημα του "δεν έχω τι να κάνω-νιώθω αποπροσανατολισμένος". Το καινούριο, απ' την άλλη, με βοηθά να μη βουλιάξω στη συνήθεια της ρουτίνας που έφτιαξα. Η φαντασία ειναι η γέφυρα ανάμεσα στη ρουτίνα και το καινούριο. Μου επιτρέπει να τα συνδυάζω βρίσκοντας έτσι ισορροπία: ούτε βαριέμαι, ούτε εκτίθεμαι συνεχώς σε νέα ερεθίσματα χωρίς να προλαβαίνω να προσαρμοστώ ψυχικά. Είναι η ίδια ισορροπία που υπάρχει σε εναλλαγές όπως ύπνος και εγρήγορση, πείνα και κορεσμός, κούραση και ξεκούραση.

3. Χιούμορ. Να δέχομαι, να κάνω και να αναζητώ αστεία. Παίρνοντας τον εαυτό μας και τις καταστάσεις πολύ στα σοβαρά, απλώς δυσκολεύουμε τα πάντα. Π.χ. δε βλέπουμε λύσεις που θα βλέπαμε αν ήμασταν πιο χαλαροί. Το χιούμορ είναι βασικό συστατικό της χαλάρωσης.

4. Τους φίλους μου. Είτε μέσω τηλεφώνου είτε fb, viber... Οι φιλοι μου, ανάμεσα σε πολλά σημαντικά άλλα, είναι ο καθρέπτης που έχω επιλέξει. Αν η ενδοσκόπηση είναι η ματιά του εαυτού μου σε εμένα, οι φίλοι μου είναι η ματιά των σημαντικών άλλων σε εμένα. Χρειάζονται και τα δύο αν θέλουμε να μιλάμε για αυτογνωσία σε συνθήκες καραντίνας. Αυτογνωσία χωρίς καθρέπτη δε γίνεται. Χωρίς τους άλλους δεν μπορούμε να γνωρίσουμε σε βάθος τον εαυτό μας.

5. Καλές σκέψεις και καλές ερωτήσεις. Οι καλές σκέψεις με βοηθάνε να διατηρώ και να μεταδίδω καλή διάθεση, να μη χάνω την ψυχραιμία μου και να δουλεύω την υπομονή μου. Είναι τα παράθυρα μέσα σε ένα σπίτι. Χρειάζονται για να μπαίνει αέρας. Αν σκέφτομαι και υπεραναλύω χωρίς να φτάνω σε καλές σκέψεις, απλώς κουράζομαι νοητικά. 

Από την άλλη μια καλή ερώτηση με βοηθά να φτάσω σε μια καλή σκέψη και με βοηθά να είμαι παρών εκατό τοις εκατό στη χρονική και ψυχική διάσταση του τώρα. Π.χ. Bαριέμαι σήμερα. Άλλη μία ημέρα κλεισούρας και μιζέριας. Δεν έχω τι να κάνω, ενώ αν έβγαινα και δούλευα κανονικά... κλπ κλπ. Καλή ερώτηση: ΟΚ, σήμερα μπορεί να ξαναβαρεθώ. Αλλά τι θα ήθελα να κάνω τώρα; Με τις τωρινές συνθήκες τι θα με ευχαριστούσε;

6. Ευελιξία. Σε αυτή τη φάση η ευελιξία είναι κομμάτι της δύναμής μας και δίδυμη αδερφή της υπομονής. Αν δεν την αξιοποιήσουμε, δε θα περάσουμε τόσο όμορφα όσο θα μπορούσαμε, δεδομένων των δύσκολων συνθηκών. Είναι απίθανο να νιώσω όμορφα αν απαιτώ να είναι τα πράγματα όπως πριν ή αν σκέφτομαι με απόλυτο τρόπο σε αυτή τη φάση και θέλω τον απόλυτο έλεγχο σε όλα.

Αυτά τα υλικά για πετυχημένη "καραντίνα" ήταν κάποια από τα δικά μου. Εσείς μπορείτε να αλλάξετε, να αφαιρέσετε, να προσθέσετε ό,τι σας ταιριάζει και σας ευχαριστεί. Ακόμα κι αν είναι "αρνητικό" συναίσθημα όπως ο εκνευρισμός (λίγο όμως- τόσο όσο για να εκτονωθούμε, γιατί αν πέσει πολύ γίνεται μεταδοτικός και χαλάει η συνταγή), ή ο φόβος (μια δόση ελάχιστη-τόσο όσο χρειάζεται για να μας προειδοποιεί και να μας προστατεύει).

Καλή επιτυχία!   

                                                                                   Λιάπη Αγγελική, Σχολική Ψυχολόγος

Σχόλια

  1. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΑΑΑΑΑΡΑ ΠΟΛΥ ΠΟΥ ΜΟΙΡΑΖΕΣΤΕ ΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΑΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ ΣΑΣ ΜΕ ΕΜΑΣ , ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ !!!!

    ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΚΑΛΑ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ , ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΗ ,

    ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΕ Ό,ΤΙ ΚΑΝΕΤΕ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΕ .

    ΚΑΛΗ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ-ΥΓΙΕΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΣΑΣ

    ΜΕ ΦΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΚΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΚΡΗΤΗ--kristi

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.