Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

3 Δεκεμβρίου-Παγκόσμια μέρα ατόμων με αναπηρία

  Μια δραστηριότητα προσομοίωσης για μικρούς και μεγάλους, ώστε να εισάγουμε τη συζήτηση με αφορμή την Παγκόσμια μέρα ατόμων με αναπηρία. Θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε τρουφομπαλίτσες για τα Χριστούγεννα, αλλά διαφορετικά...

Αυτά που θα χρειαστούμε είναι:
μαντίλια (1 για κάθε ομάδα)
κάλτσες (2 για κάθε ομάδα)
γάντια μια χρήσης (1 ζευγάρι για κάθε ομάδα και εφεδρικά)
διαφανή ποτήρια μιας χρήσης (5 για κάθε ομάδα)
βούτυρο (δείτε τη συνταγή στο τέλος)
κακάο (δείτε τη συνταγή στο τέλος)
ζάχαρη άχνη (δείτε τη συνταγή στο τέλος)
τετράγωνα μπισκότα (δείτε τη συνταγή στο τέλος)
σοκολάτα τρούφα (δείτε τη συνταγή στο τέλος)
θήκες για τρουφάκια (για όσα τρουφάκια φτιάξουμε)
μπολ (1 μεγάλο για κάθε ομάδα)
πλαστικά πιάτα μιας χρήσης (2 για κάθε ομάδα-1 για να απλώσουμε την τρούφα και 1 για να βάλουμε τα έτοιμα τρουφάκια)

Είναι αρκετά, το ξέρω, αλλά μπορούμε να έχουμε ενημερώσει τα παιδιά από την προηγούμενη μέρα, για να φέρει το καθένα από κάτι. 

       Πριν ξεκινήσουμε, θα πάμε όλοι μαζί να πλύνουμε τα χεράκια μας με σαπούνι!
        Σχηματίζουμε ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Σε κάθε ομάδα υπάρχει ένα παιδί με δεμένα μάτια, ένα που θα έχει τα χέρια του πίσω στην πλάτη και οι δύο που μένουν θα κρατιούνται από το χέρι και θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνο το ελεύθερό τους χέρι, στο οποίο θα φορούν μια καθαρή κάλτσα. 
     Στο θρανίο κάθε ομάδας αφήνουμε τα υλικά της συνταγής σε πλαστικά διαφανή ποτηράκια, στα οποία θα έχουμε κολλήσει αυτοκόλλητα που θα γράφουν τι υλικό περιέχουν ή θα έχουμε γράψει απ' έξω με ανεξίτηλο μαρκαδόρο. Μαζί θα τους μοιράσουμε από ένα μεγάλο πλαστικό μπολ και τη συνταγή που θέλουμε να ακολουθήσουν. Για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, μπορούμε να κάνουμε τη συνταγή που βρίσκεται στο βιβλίο της Γλώσσας της Γ' Δημοτικού, γιατί έχει λίγα και απλά υλικά. Αν έχετε κάποια πιο απλή, ακόμα καλύτερα.

      Αφού έχουν μοιραστεί τα υλικά και η συνταγή σε όλες τις ομάδες, θα αναθέσουμε αρμοδιότητες
-Το παιδί που δε θα βλέπει θα κάνει την εκτέλεση της συνταγής, φορώντας τα γάντια μιας χρήσης.

-Το παιδί που θα κρατάει τα χέρια του πίσω στην πλάτη, θα διαβάζει τη συνταγή στην ομάδα, θα επαναλαμβάνει τα βήματα όπου και όταν χρειάζεται και θα δίνει οδηγίες.

-Τα παιδιά που θα έχουν από ένα ελεύθερο χέρι, θα έχουν τα υλικά μπροστά τους και θα πρέπει να τα τοποθετούν στο κέντρο του τραπεζιού εναλλάξ. Στη συνέχεια, μαζί με το παιδί που διαβάζει τη συνταγή, θα δίνουν οδηγίες σ' αυτό που δε βλέπει για να φτάσει το ποτήρι με το υλικό και να το βάλει στο μπολ.

     Δε θα τους πούμε να μιλάνε ένας-ένας όταν δίνουν οδηγίες, ακριβώς για να συζητήσουμε μετά πόσο δύσκολο είναι να ακούς τρεις ανθρώπους ταυτόχρονα και να πρέπει να καταλάβεις τι πρέπει να κάνεις. 
    Όταν ετοιμάσουν όλες οι ομάδες τα τρουφάκια τους, θα προχωρήσουμε όλοι μαζί στη συζήτηση. Φυσικά δε θα δώσουμε σε κάθε ομάδα να κάνει από 30 τρουφάκια. Μπορούμε να μοιράσουμε τις ποσότητες μιας δόσης για 30 τρουφάκια στα 5, αν έχουμε πέντε ομάδες, έτσι ώστε να φτιάξουν από 6 τρουφάκια. Αρκούν για το σκοπό που θέλουμε και για να φάμε όλοι μετά ;-)

Άξονες συζήτησης (ενδεικτικά)
Τι έπρεπε να κάνει κάθε μέλος στην ομάδα σου;
Πέτυχε το σκοπό της η ομάδα σου;
Συνάντησες κάποια δυσκολία κατά τη διάρκεια; Ποια;
Προσπάθησε κάποιος να σε βοηθήσει κάνοντας αυτό που έπρεπε να κάνεις εσύ;
Πώς αισθάνθηκες στην ομάδα;
Αν ξαναφτιάχναμε τρουφάκια με τον ίδιο τρόπο, τι θα άλλαζες;
Αν έπρεπε να έχεις το ρόλο που είχες στην ομάδα, για μια ολόκληρη μέρα, τι δυσκολίες θα αντιμετώπιζες;
Τι πρέπει να κάνεις αν δεν είσαι σίγουρος-η ότι ένα άτομο με αναπηρία χρειάζεται τη βοήθειά σου;

Στη συνέχεια μπορούμε να δείξουμε κάποια βίντεο, ταινίες ή εικόνες σχετικά με το θέμα, ανάλογα με την τάξη που έχουμε, για να συζητήσουμε και για τα υπόλοιπα θέματα που αφορούν στα άτομα με αναπηρίες. Ένα από τα βίντεο που έχω ξεχωρίσει είναι αυτό που γυρίστηκε από άτομα που συμμετέχουν στην κίνηση ποδηλατισσών/των Πάτρας, με σκοπό την αποτύπωση του προβλήματος προσβασιμότητας στην πόλη της Πάτρας:  

  


Και φυσικά η συνταγή για τις τρουφομπαλίτσες!

   ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ 30 ΚΟΜΜΑΤΙΑ
2 πακέτα βούτυρο
μισό φλιτζάνι σκόνη κακάο
μισό φλιτζάνι ζάχαρη άχνη
1 πακέτο τετράγωνα μπισκότα τριμμένα
2 φλιτζάνια σοκολάτα τρούφα
30 χάρτινες θήκες για τρουφάκια

ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Στην αρχή, ανακατέψτε γρήγορα το βούτυρο, το κακάο και τη ζάχαρη μέχρι να γίνει μια σφιχτή κρέμα. Ύστερα τρίψτε τα μπισκότα και ανακατέψτε καλά με τα υπόλοιπα υλικά. Κατόπιν, φτιάξτε μικρές μπαλίτσες με την κρέμα. Στη συνέχεια, απλώστε προσεκτικά την τρούφα σε ένα πιάτο και κυλήστε αργά μέσα σε αυτό τις μπαλίτσες. Τέλος, βάλτε τις τρουφομπαλίτσες στις θήκες και διατηρήστε τες στο ψυγείο.

Σχόλια

  1. Στα πλαίσια του φετινού μας προγράμματος "Διαφορετικότητα" πραγματοποιήσαμε τη συγκεκριμένη δραστηριότητα ως αφόρμηση για το θέμα μας. Ομολογώ πως τόσο μεγάλη επιτυχία δεν την περίμενα, τα παιδιά όχι απλώς ανταποκρίθηκαν αλλά "μπήκαν" στην ψυχολογία των ατόμων με αναπηρία και έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέμα αυτό.

    Πολλά συγχαρητήρια για τη δουλειά σας! Καλή δύναμη και καλή συνέχεια! Οι δραστηριότητες είναι εύκολες στην υλοποίησή τους και πετυχαίνουν τους στόχους τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να ΄σαι καλά Φρόσω!! Η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι από τις αγαπημένες μου και χαίρομαι πολύ που άρεσε και σε σένα, αλλά και στα παιδιά που την έκαναν. Καλή συνέχεια και σε εσάς και καλή επιτυχία στο πρόγραμμά σας! :-)

      Διαγραφή
  2. επειδή τελειώνω νηπιαγωγός θα ήθελα να σε ρωτήσω σου έτυχε να έχεις στην τάξη άτομο με οποιοδήποτε πρόβλημα αναπηρίας; κι αν ναι ανταποκρίθηκε στους στόχους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Μαρίνα! Έχει τύχει να έχω μαθητές με ελαφριάς μορφής αναπηρίες. Η ερώτησή σου αφορά τους στόχους της συγκεκριμένης δραστηριότητας; Αν ναι, τότε ανταποκρίθηκαν και νομίζω ότι δεν δυσκολεύτηκαν (τα συγκεκριμένα παιδιά πάντα).

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.