Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Πείτε ένα ψέμα.....στον εαυτό σας!" - της Αγγελικής Λιάπη


από τη Σχολική Ψυχολόγο
Αγγελική Λιάπη

Καλό μήνα!

Αν έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους συναισθήματα όπως η νευρικότητα, η πλήξη, η ευερεθιστότητα και το παρατεταμένο άγχος, σε ένα βαθμό είναι φυσιολoγικά και αντιδραστικού τύπου-εμφανίζονται δηλαδή σαν συναισθηματική απάντηση σε ένα δύσκολο καινούριο ερέθισμα: τον κατ' ανάγκη περιορισμό στο σπίτι. Επειδή, όμως, δεν είναι ό,τι καλύτερο να τα τροφοδοτούμε αγνοώντας τα ή παραμελώντας τα, ένα σημαντικό βήμα είναι για αρχή να τα αναγνωρίσουμε και σε δεύτερη φάση να κάνουμε διαχείριση των αρνητικών αυτών συναισθημάτων.

Ένα αρνητικό συναίσθημα πάντα λέω και εξηγώ στα μικρά και στα μεγάλα μου παιδιά δεν είναι ένα "κακό" συναίσθημα. Είναι όμως ένα συναίσθημα δείκτης. Το βάφτισα έτσι και εξηγούμαι: γιατί μου δείχνει ότι κάτι με ενοχλεί, κάτι με βαραίνει, με κάτι δεν είμαι χαρούμενος-χαρούμενη. Με αυτή την έννοια είναι ένα συναίσθημα όχι κακό, αλλά μάλλον χρήσιμο: κάτι μου δείχνει, για κάτι με προειδοποιεί.

Για παράδειγμα, σκεφτείτε το άγχος. Δεν είναι ένα εξ' ορισμού κακό συναίσθημα. Είναι όμως ένα συναίσθημα δείκτης: υπάρχει κάτι που με ενοχλεί για το οποίο πρέπει να κάνω κάτι.

Τα συναισθήματα δείκτες καλό είναι να έρχονται για να μας αφήσουν το μήνυμά τους και στη συνέχεια να φύγουν και όχι για να ριζώσουν μέσα μας. Γιατί αν συμβεί να ριζώσουν εκεί είναι που μπορεί να εμφανιστούν ψυχικές δυσκολίες. Γι' αυτό, λοιπόν, είναι σημαντική η διαχείριση.
Ένα μικρό τρικ, λοιπόν, με αφορμή τη φετινή πρωταπριλιά, που βοηθά στη διαχείριση τυχόν "αρνητικών" συναισθημάτων: αντιστρέψτε την κατάσταση μέσα σας με τη βοήθεια μιας απλής ερώτησης-ψέμα, γιατί μένουμε σπίτι για όσο χρειαστεί αλλά... τι θα κάνατε αν μαθαίνατε σήμερα ότι η καραντίνα τελειώνει σε 3 ημέρες;

Αναρρωτηθείτε και κρατήστε τις απαντήσεις σας. Μπορείτε να απευθύνετε την ερώτηση αυτή και σε άλλα άτομα ενώ ψάχνετε τις δικές σας απαντήσεις.

Όποια απάντηση ή όποιες απαντήσεις και να δώσετε, δεν έχουν τόση σημασία, όσο η διάθεση που θα έχετε πλέον αφού θέσετε στον εαυτό σας αυτό το ερώτημα. Αυτη τη διάθεση κρατήστε!

Και όσο ξαφνικά άρχισε αυτή η ιδιαίτερη κατάσταση, έτσι "ξαφνικά" θα μας αποχαιρετήσει, αφού πρώτα κάνει τον άχαρο κύκλο της, χαρίζοντάς μας όμως ένα μικρό βηματάκι υπέροχης αυτογνωσίας!

"ουδέν κακόν..."

Λιάπη Αγγελική, Σχολική Ψυχολόγος


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.