Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ειρήνη-Πόλεμος-Ειρήνη


Διάρκεια: 1+ ώρα
Ηλικίες: 11-12 +

Χωρίζουμε τα παιδιά σε μικρές ομάδες. (4-6 άτομα η καθεμία)

Πρώτη φάση (20 -30 λεπτά)

Σε κάθε ομάδα μοιράζουμε από ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί, μαρκαδόρους, μολύβια και κόλλα. Μπορούν αν θέλουν να χρησιμοποιήσουν και άλλα υλικά όπως χαρτόνια, λουλούδια, κλπ. Η πρώτη φάση λέγεται ειρήνη
και όσο διαρκεί, βάζουμε να ακούγεται απαλή μουσική για να δημιουργήσουμε μια ειρηνική και ήρεμη ατμόσφαιρα. Ζητάμε από τα μέλη κάθε ομάδας να φτιάξουν στο χαρτί την πόλη των ονείρων τους.

Δεύτερη φάση (5 λεπτά)

Αφού ολοκληρώσουν τις κατασκευές τους, αφήνουμε τις ομάδες να περνάνε κυκλικά από τις άλλες κατασκευές για να δουν τι έχουν δημιουργήσει οι υπόλοιπες ομάδες. Στη δεύτερη φάση βάζουμε ένα hard-core μουσικό κομμάτι και όσο βρίσκονται μπροστά από την πόλη μιας άλλης ομάδας, τους ανακοινώνουμε ότι ξεσπά πόλεμος. Κάθε ομάδα μένει εκεί που είναι η πόλη μιας άλλης ομάδας. Εμείς τους καλούμε να εκφράσουν πάνω εκεί τι σημαίνει γι’ αυτούς ο πόλεμος, σχεδιάζοντας ή χρωματίζοντας ό,τι θέλουν. Αν γίνουν πολύ επιθετικοί ωστόσο μπορούμε να παρέμβουμε και να τους σταματήσουμε διακριτικά.



Τρίτη φάση (10λεπτά)

Οι ομάδες επιστρέφουν στις δικές τους πόλεις-κατασκευές και βλέπουν τι συνέβη στη διάρκεια του πολέμου. Ο πόλεμος τελείωσε και η ειρήνη επικρατεί ξανά. Η μουσική που παίζει τώρα είναι πάλι χαλαρωτική και απαλή. Τους ζητάμε να ζωγραφίσουν και πάλι την ειρήνη και να επιδιορθώσουν τις ζημιές που έχει υποστεί η πόλη τους. Αυτό είναι και το δυσκολότερο κομμάτι.


Τελική φάση-αξιολόγηση

Στην τελική φάση καθόμαστε όλοι μαζί σε κύκλο. Πολλά παιδιά μπορεί να είναι στενοχωρημένα και απογοητευμένα. Τα συναισθήματά τους εκείνη την ώρα είναι αληθινά και μπορεί να τα εκφράσουν έντονα.  Είναι πολύ σημαντικό να μιλήσουν γι’ αυτό και να πουν πώς νιώθουν και γιατί, αλλά και να ακούσουν τις απόψεις των υπολοίπων. Αν υπάρχουν παιδιά στην τάξη που έχουν βιώσει τον πόλεμο στη χώρα τους, μπορούν να μοιραστούν αυτή την εμπειρία με τους άλλους. Για τους περισσότερους, αυτή θα είναι η πρώτη φορά που ασχολούνται με το θέμα ειρήνη, πόλεμος και πάλι ειρήνη.


Από αυτή τη διαδικασία, οι συμμετέχοντες μαθαίνουν πόσο εύκολο είναι να καταστρέφεις αυτό που κάποιος άλλος έχει δημιουργήσει με κόπο. Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι να το ξαναζωντανέψεις ύστερα. Ωστόσο είναι σημαντικό να το προσπαθήσεις και να μην παραιτηθείς, παρότι μια τέτοια εμπειρία θα σε επηρεάσει για το υπόλοιπο της ζωής σου.



Συζήτηση

·  Ήταν εύκολο να φτιάξεις την πόλη των ονείρων σου στην πρώτη φάση;

·  Πώς ένιωσες όταν ήταν κάποια άλλη ομάδα στην πόλη σου;

·  Ήταν εύκολο να ζωγραφίσεις τον πόλεμο;

·  Γιατί έκανες αυτό που σου είπε ο δάσκαλός σου;

· Έκανες περισσότερες καταστροφές όταν έβλεπες τα άλλα μέλη της ομάδας σου να καταστρέφουν; 

· Πώς ένιωσες όταν επέστρεψες στην πόλη σου;

Ήταν εύκολο να ξαναφέρεις πίσω την ειρήνη;

·   Έτσι γίνεται και στην πραγματικότητα;



Τα συναισθήματα που βγαίνουν απ’ όλους είναι αρκετά έντονα. Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι και το κυριότερο να μην τα αφήσουμε έτσι. Πρέπει να ακολουθήσει οπωσδήποτε συζήτηση μετά από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα για να καταλήξουμε στα συμπεράσματα που θέλουμε.

Δείτε τη δραστηριότητα όπως τη δοκίμασε η Ιωάννα Χατσίκου και κατέγραψε τα βήματα και τις εντυπώσεις στο ιστολόγιό της: Τάξη Αστεράτη: Ειρήνη ή Πόλεμος;

Δείτε επίσης την ανάρτηση: 21 Σεπτεμβρίου-Παγκόσμια Ημέρα για την Ειρήνη

Σχόλια

  1. Πραγματικα ειναι τι blog που με εκφραζει απολυτα!!!! Μπραβο σας! Και ευχαριστουμε που τα μοιραζεστε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μα τι τέλειες Ιδέες! Πραγματικά Χίλια Μπράβο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μπράβο για τις πολύ ωραίες σου ιδέες και σ' ευχαριστούμε που τις μοιράζεσαι μαζί μας !! Η δραστηριότητα συγκεκριμένα για την παγκόσμια ημέρα ειρήνης ήταν εξαιρετική !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε! Είναι λίγο ιδιαίτερη και θέλει πολλή προσοχή αλλά αν γίνει καλά αξίζει τον κόπο!

      Διαγραφή
  4. ΔΕΝ ΈΧΩ ΛΌΓΙΑ,ΓΑΛΉΝΗ. ΣΚΈΨΟΥ ΌΤΙ ΜΕ ΆΓΙΙΞΕ ΠΡΟΤΟΎ ΚΑΝ ΤΟ ΚΆΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΜΑΘΗΤΟΎΔΙΑ ΜΟΥ!ΑΥΡΙΟ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΕΠΩ ΚΛΑΜΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΔΕΥΤΕΡΑΚΙΑ ΜΟΥ...ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΩΡΑ ΠΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΓΑΠΑΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΜΑΣΤΕ ΤΙ ΚΑΚΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΣΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΜΙΣΟΣ...ΝΑ'ΣΑΙ ΚΑΛΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μπράβο! Φανταστική ιδέα. Θα την κάνω σήμερα με τους μαθητές μου και θα ήθελα να την ανεβάσω στο σαιτ που μόλις άρχισα να δημιουργώ https://teachandfun.com/ Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.