Για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, αλλά και για προγράμματα στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων, προτείνουμε μία βιωματική δραστηριότητα ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών σε θέματα αναπηρίας. Η δραστηριότητα μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση για την περαιτέρω επεξεργασία και διερεύνηση του θέματος της αναπηρίας.
Τη συγκεκριμένη δραστηριότητα τη σχεδιάσαμε, παίρνοντας ιδέες και υλικό από τα εγχειρίδια του Υπουργείου και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με δραστηριότητες για την Ευέλικτη Ζώνη (θα τα βρείτε εδώ). Στόχος είναι τα παιδιά να προβληματιστούν, να προσπαθήσουν να μπουν στη θέση ανθρώπων με αναπηρία και να κατανοήσουν σε έναν βαθμό τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Αρχικά, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των πέντε. (Έτσι βόλευε στη δική μας τάξη. Ανάλογα με τις ανάγκες κάθε τάξης, μπορούμε να προσαρμόσουμε τις ομάδες και τους ρόλους των μελών.)
Για κάθε ομάδα χρειαζόμαστε:
1 κασκόλ ή μαντίλι για να καλύψουμε τα μάτια ενός παιδιού
2 ζευγάρια καθαρές κάλτσες
1 παζλ
1 φάκελο με οδηγίες
1 κάρτα με οδηγίες '
1 φύλλο εργασίας
(Το παζλ, οι οδηγίες και το φύλλο εργασίας δίνονται παρακάτω.)
Οι ρόλοι σε κάθε ομάδα (περιγράφονται και στο φύλλο εργασίας) είναι οι εξής:
1 παιδί που δε βλέπει
1 παιδί που δε μιλάει
1 παιδί χωρίς χέρια
1 παιδί με κινητικές δυσκολίες στα χέρια (διπλές κάλτσες στα χέρια)
1 παιδί με ένα πόδι
Δείχνουμε το μήνυμα "Κάπου μέσα στην τάξη βρίσκεται ένας φάκελος..." στο παιδί που δε μιλάει. Εκείνο πρέπει να προσπαθήσει να πει στην ομάδα του, χωρίς να δείξει το χαρτάκι, ότι υπάρχει κάπου μέσα στην τάξη ένας φάκελος και ότι θα πρέπει να πάνε να τον ψάξουν το παιδί που δεν έχει χέρια και το παιδί που έχει ένα πόδι.
Όταν βρουν τον φάκελο τα δύο παιδιά επιστρέφουν στην ομάδα και τον δίνουν στο παιδί με τα γάντια (το γράφει ο φάκελος). Εκείνο πρέπει να ανοίξει τον φάκελο που είναι σφραγισμένος με ταινία (όχι κόλλα). Όταν τον ανοίξει, διαβάζει το μήνυμα, που λέει ότι πρέπει να δώσει τον φάκελο στο παιδί που δε βλέπει για να συναρμολογήσει το παζλ.
Τα παιδιά δίνουν οδηγίες στον/στην συμμαθητή/τριά τους, ώστε να συναρμολογήσει το παζλ. Διαβάζουν το ποίημα που σχηματίζεται. Στη συνέχεια, συζητούν μεταξύ τους με βάση τις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας και καταγράφουν τις απαντήσεις της ομάδας τους.
Τα αρχεία που έχουμε φτιάξει για τη δραστηριότητα είναι:
Τα τρία μηνύματα (Αυτο που δείχνουμε στο παιδί που δε μιλάει, αυτό που κολλάμε μπροστά στον φάκελο και αυτό που κολλάμε στο εσωτερικό του φακέλου)
Το παζλ (Εκτυπώνουμε σε χρωματιστό χαρτί, πλαστικοποιούμε και κόβουμε)
Μια παρόμοια βιωματική δραστηριότητα, που είχαμε δημοσιεύσει στο παρελθόν, θα βρείτε εδώ. Αντί για παζλ, τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν τρουφάκια. Λόγω της πανδημίας αποφεύγουμε να φτιάχνουμε κάτι φαγώσιμο προς το παρόν.
Καλή επιτυχία!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου