Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητα ευαισθητοποίησης σε θέματα αναπηρίας


Για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, αλλά και για προγράμματα στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων, προτείνουμε μία βιωματική δραστηριότητα ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών σε θέματα αναπηρίας. Η δραστηριότητα μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση για την περαιτέρω επεξεργασία και διερεύνηση του θέματος της αναπηρίας. 
Τη συγκεκριμένη δραστηριότητα τη σχεδιάσαμε, παίρνοντας ιδέες και υλικό από τα εγχειρίδια του Υπουργείου και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με δραστηριότητες για την Ευέλικτη Ζώνη (θα τα βρείτε εδώ). Στόχος είναι τα παιδιά να προβληματιστούν, να προσπαθήσουν να μπουν στη θέση ανθρώπων με αναπηρία και να κατανοήσουν σε έναν βαθμό τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.



Αρχικά, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των πέντε. (Έτσι βόλευε στη δική μας τάξη. Ανάλογα με τις ανάγκες κάθε τάξης, μπορούμε να προσαρμόσουμε τις ομάδες και τους ρόλους των μελών.)

Για κάθε ομάδα χρειαζόμαστε:

1 κασκόλ ή μαντίλι για να καλύψουμε τα μάτια ενός παιδιού 
2 ζευγάρια καθαρές κάλτσες
1 παζλ 
1 φάκελο με οδηγίες
1 κάρτα με οδηγίες '
1 φύλλο εργασίας
(Το παζλ, οι οδηγίες και το φύλλο εργασίας δίνονται παρακάτω.)

Οι ρόλοι σε κάθε ομάδα (περιγράφονται και στο φύλλο εργασίας) είναι οι εξής:
1 παιδί που δε βλέπει
1 παιδί που δε μιλάει 
1 παιδί χωρίς χέρια
1 παιδί με κινητικές δυσκολίες στα χέρια (διπλές κάλτσες στα χέρια)
1 παιδί με ένα πόδι

Δείχνουμε το μήνυμα "Κάπου μέσα στην τάξη βρίσκεται ένας φάκελος..." στο παιδί που δε μιλάει. Εκείνο πρέπει να προσπαθήσει να πει στην ομάδα του, χωρίς να δείξει το χαρτάκι, ότι υπάρχει κάπου μέσα στην τάξη ένας φάκελος και ότι θα πρέπει να πάνε να τον ψάξουν το παιδί που δεν έχει χέρια και το παιδί που έχει ένα πόδι.


Όταν βρουν τον φάκελο τα δύο παιδιά επιστρέφουν στην ομάδα και τον δίνουν στο παιδί με τα γάντια (το γράφει ο φάκελος). Εκείνο πρέπει να ανοίξει τον φάκελο που είναι σφραγισμένος με ταινία (όχι κόλλα). Όταν τον ανοίξει, διαβάζει το μήνυμα, που λέει ότι πρέπει να δώσει τον φάκελο στο παιδί που δε βλέπει για να συναρμολογήσει το παζλ. 


Τα παιδιά δίνουν οδηγίες στον/στην συμμαθητή/τριά τους, ώστε να συναρμολογήσει το παζλ. Διαβάζουν το ποίημα που σχηματίζεται. Στη συνέχεια, συζητούν μεταξύ τους με βάση τις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας και καταγράφουν τις απαντήσεις της ομάδας τους.


Οι ομάδες μοιράζονται στην ολομέλεια όσα κατέγραψαν.

Τα αρχεία που έχουμε φτιάξει για τη δραστηριότητα είναι:
Τα τρία μηνύματα (Αυτο που δείχνουμε στο παιδί που δε μιλάει, αυτό που κολλάμε μπροστά στον φάκελο και αυτό που κολλάμε στο εσωτερικό του φακέλου)
Το παζλ (Εκτυπώνουμε σε χρωματιστό χαρτί, πλαστικοποιούμε και κόβουμε)

Μια παρόμοια βιωματική δραστηριότητα, που είχαμε δημοσιεύσει στο παρελθόν, θα βρείτε εδώ. Αντί για παζλ, τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν τρουφάκια. Λόγω της πανδημίας αποφεύγουμε να φτιάχνουμε κάτι φαγώσιμο προς το παρόν. 

Καλή επιτυχία!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.