Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποια πράξη να διαλέξω;


       Επειδή σε κάθε τάξη υπάρχουν παιδιά που δυσκολεύονται, κατά την επίλυση προβλημάτων, στην επιλογή της πράξης, τους δείχνουμε συνήθως κάποιες λέξεις-κλειδιά που τους βοηθούν, ώστε να κάνουν την κατάλληλη επιλογή. Πέρα από το ατομικό φυλλάδιο που τους μοίρασα, ήθελα οι λέξεις-κλειδιά, να υπάρχουν και μέσα στην τάξη, σε εμφανές σημείο, για να μπορούν τα παιδιά να βοηθιούνται όποτε το χρειάζονται.

     Εννοείται πως πρέπει να τους διευκρινίσουμε ότι οι λέξεις-κλειδιά, μόνες τους, δεν φτάνουν για να μας οδηγήσουν πάντα στη σωστή λύση και ότι πολλές φορές μπορεί να λειτουργούν αποπροσανατολιστικά. Για παράδειγμα:Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΧΕΙ 3 ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΚΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΡΙΑ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΚΙΑ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ...ΠΟΣΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΚΙΑ ΕΧΕΙ Ο ΠΕΤΡΟΣ; Αν συμβουλευτούμε τις λέξεις κλειδιά, πρέπει να κάνουμε αφαίρεση, όμως από την κατανόηση του κειμένου προκυπτει ότι πρέπει να κάνουμε πρόσθεση.
    Αυτό που επιδιώκουμε είναι να μπορούν να διαβάσουν, να κατανοήσουν το πρόβλημα, να οργανώσουν τα δεδομένα τους και να προβούν στην επιλογή της κατάλληλης πράξης. Οι λέξεις κλειδιά δίνονται συμπληρωματικά, με προσοχή και σίγουρα δεν είναι ο βασικός άξονας της διδακτικής μας προσέγγισης στην επίλυση προβλημάτων. 

 Αν θέλουμε λοιπόν να φτιάξουμε τις παραπάνω καρτελίτσες μπορούμε να το κάνουμε πολύ απλά, με χαρτόνι και μαρκαδόρους ή και στον υπολογιστή. Σχεδιάζουμε διπλά τα σύμβολα των πράξεων και μέσα σ'αυτά γράφουμε τις λέξεις.
 
  Αυτά της φωτογραφίας τα εκτύπωσα σε χρωματιστά χαρτιά, τα πλαστικοποίησα και τα κόλλησα στη γωνιά των μαθηματικών από τις πρώτες μέρες κιόλας. Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για το μάθημα των Μαθηματικών, αλλά παράλληλα δίνει χρώμα και ομορφαίνει το χώρο μας.

Μπορείτε να εκτυπώσετε τις καρτέλες με τις λέξεις κλειδιά.
ή
τις καρτέλες με τα σύμβολα σκέτα, ώστε να προσθέσετε εσείς τις λέξεις κλειδιά.

Σχόλια

  1. Πολύ καλή ιδέα! Μιας και δεν είμαι δασκάλα θα το κάνω στο σπίτι και θα το βάλω στον φελοπίνακά της!
    Kathy by anthomeli

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kathy, το πολύ αύριο θα έχω ανεβάσει το αρχείο που τα έχω σε ηλεκτρονική μορφή και θα μπορείς να τα εκτυπώσεις από εκεί ;-)

      Διαγραφή
  2. ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ!ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ! ΟΙ ΙΔΕΕΣ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΕΣ, ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΤΕΒΑΣΩ. ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΚΑΤΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ;ΚΑΛΟ ΣΑΣ ΒΡΑΔΥ!
    ΜΑΡΙΑ Κ.ΔΑΣΚΑΛΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Μαρία! Σ'ευχαριστούμε πολύ! Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να πατήσεις το βελάκι "λήψη" σε κάθε αρχείο που σε ενδιαφέρει. Θα βρεις το αρχείο σου στο φάκελο λήψεις του υπολογιστή σου ή όπου αλλού έχεις ορίσει να πηγαίνουν τα αρχεία που κατεβάζεις από το διαδίκτυο.

      Διαγραφή
  3. Γαλήνη, πάνω που θα έφτιαχνα τέτοια ακριβώς, είπα να ρίξω ματιά κι εδώ και... τα 'χεις ήδη έτοιμα. Κατέβασα στα κενά σύμβολα και έβαλα τις δικές μου λέξεις-κλειδιά.

    Ευχαριστώ πολύ! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.