Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το τετράδιο γραπτής έκφρασης


   Πριν ξεκινήσουμε να γράψουμε ένα κείμενο στην τάξη, υπενθυμίζουμε συνήθως κάποια πραγματάκια, όπως να σχηματίζουμε παραγράφους, να μην επαναλαμβάνουμε τις ίδιες λέξεις, να ξαναδιαβάζουμε ό,τι έχουμε γράψει κ.ά.
    Για να μην τα επαναλαμβάνουμε κάθε φορά, συγκέντρωσα σε ένα φύλλο κάποιες συμβουλές διόρθωσης και βελτίωσης του γραπτού και σε ένα άλλο μερικές συνδετικές λέξεις και φράσεις. Κολλήσαμε το πρώτο στο εσώφυλλο στην αρχή του τετραδίου και το δεύτερο στο τέλος του τετραδίου. Όσο έγραφαν τα παιδιά, μπορούσαν να γυρνάνε και να παίρνουν ιδέες για το πώς θα ενώσουν τις προτάσεις τους, αλλά και να ελέγχουν και να διορθώνουν το κείμενό τους. 
Σχεδιαγράμματα
    Ως τώρα έχω δουλέψει τη γραπτή έκφραση με μεγάλες τάξεις (Δ, Ε, Στ). Σ' αυτές γνωρίζουμε διάφορα είδη κειμένων, τα χαρακτηριστικά τους, σε τι διαφέρουν μεταξύ τους, πώς να τα ξεχωρίζουμε αλλά και πώς να συνθέτουμε οι ίδιοι γραπτώς μια περιγραφή, μια αφήγηση, ένα γράμμα, μία πρόσκληση κ.ά. Γι' αυτό κάθε φορά που ασχολούμασταν με ένα νέο είδος κειμένου, τους έδινα  και ένα σχεδιάγραμμα, το οποίο κολλούσαμε στο τετράδιο πριν γράψουμε. Φυσικά, το σχεδιάγραμμα δεν δέσμευε τα παιδιά ως προς το περιεχόμενο, απλά τους βοηθούσε να βάλουν όσα ήθελαν να πουν σε μια σειρά. 


   Το σχεδιαγράμματα που χρησιμοποίησα ήταν από το βιβλίο "Εκθέσεις Ε' Δημοτικού", της Νίκης Σάκκου. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ.

Σχόλια

  1. καλησπερα! τα σχεδιαγραμματα υπαρχουν καπου που μπορουμε να τα κατεβασουμε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Νικολέτα! Τα σχεδιαγράμματα είναι από το βιβλίο της Νίκης Σάκκου και δε μπορούμε να τα ανεβάσουμε. Δες τον σύνδεσμο στην ανάρτηση για περισσότερες πληροφορίες.

      Διαγραφή
  2. Υπέροχη ιδέα! Πήρες τις ιδέες από το βιβλίο της Νίκης Σάκκου και τα ξαναέγραψες ή απλά τα φωτοτύπησες; Τις συμβουλές και τις διορθώσεις πού μπορούμε να τις βρούμε; Μπράβο σας και πάλι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα είχα γράψει από την αρχή για να προσθέσω ό,τι άλλο ήθελα από παραδείγματα. Για τις συμβουλές στείλε μου το e-mail σου αν θες.

      Διαγραφή
    2. Γαλήνη,πού μπορώ να σου στείλω το email μου;;;; Για τις συμβουλές!!!!! ευχαριστω πολύ!!!!!!

      Διαγραφή
  3. Φανταστικό! Νομίζω πως πραγματικά θα βοηθήσει τους μαθητές!Πώς μπορώ να βρω κι εγώ τις συμβουλές και τις διορθώσεις;
    SOS! Ξεκινώ από βδομάδα την παραγωγή λόγου και είμαι σίγουρη πως έτσι θέλω να ξεκινήσω!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ ωραία ιδέα!Βοηθάει αρκετά να τα βλέπουν!Μπορώ να βρω κι εγώ τις συμβουλές και τις διορθώσεις;Έχω 3 Τάξεις μαζί φέτος και είναι δύσκολο να τα προλάβω όλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γαλήνη συγχαρητήρια! Ποια γραμματοσειρά χρησιμοποιείς στο word για τη δημιουργία των εγγράφων σου; Έχει πολύ ωραίο οπτικό αποτέλεσμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ΄ευχαριστώ πολύ! Δεν είναι μία γραμματοσειρά, αλλά πολλές διαφορετικές από το aka-acid.com

      Διαγραφή
  6. Υπέροχη δουλειά!!! Πώς θα μπορούσα να έχω τις συμβουλές;; Ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πάρα πολύ ωραίες οι ιδέες σου! Τις συμβουλές και τις διορθώσεις πού μπορούμε να τις βρούμε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Στείλτε μας μήνυμα στη σελίδα στο facebook και θα σας στείλουμε τα αρχεία με τις συμβουλές αυτοδιόρθωσης και τις συνδετικές λέξεις και φράσεις για το τετράδιο γραπτής έκφρασης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπερα,
    για εμας που δεν εχουμε facebook πως μπορουμε να λαβουμε τα αρχεια με τις συμβουλες αυτοδιορθωσης κ τις συνδετικες λεξεις?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γαλήνη και εγώ θα ήθελα αν σου είναι εύκολο τα αρχεία με τις συμβουλές αυτοδιόρθωσης και τις συνδετικές λέξεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αφήστε ένα σχόλιο με το e-mail σας ή επικοινωνήστε μαζί μας στα social media που δίνουμε πάνω δεξιά στη σελίδα, για να σας στείλουμε τα αρχεία με τις συμβουλές αυτοδιόρθωσης και τις συνδετικές λέξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!!
    θΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΤΕ ΝΕ ΜΟΥ ΣΤΕΙΛΕΤΕ ΤΙς ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΥΤΟΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΙς ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΦΡΑΣΕΙΣ;
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΕΡΓΑΖΕΣΤΕ ΥΠΕΡΟΧΑ!
    ΘΑ ΗΘΕΛΑ, ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟ, ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΥΤΟΔΙΟΡΘΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΦΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Καλησπέρα Γαλήνη! Συγχαρητήρια για τη δουλειά την οποία έχω χρησιμοποιήσει πολλές φορές! Θα μπορούσα να έχω κι εγώ αυτές τις συμβουλές για παραγωγή γραπτού λόγου παρακαλώ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Σας ευχαριστούμε για τα καλά σας λόγια. Πλέον θα μπορείτε να βρείτε τα αρχεία στην κατηγορία Γλώσσα, στην ανάρτηση: http://ideesgiadaskalous.blogspot.com/2019/10/sindetikes-fraseis-simboules-autodiorthosis.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α

[Η ανάρτηση θα ενημερώνεται ως το τέλος της σχολικής χρονιάς, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί και το υλικό.]   Ξεκινήσαμε, πριν λίγα χρόνια, με τη γραμματική της Γ ' και Δ ' τάξης. Συγκεντρώσαμε θεωρία και παραδείγματα σε δυο βιβλιαράκια-ευρετήρια. Στην Ε' και Στ' τάξη δίνεται το σχολικό εγχειρίδιο και γι' αυτό δεν φτιάξαμε ξεχωριστό υλικό. Για την Α' και Β', όμως, θέλαμε να ετοιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Στις πρώτες τάξεις, τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη γραμματική. Θέλαμε, λοιπόν, αυτή η πρώτη "συνάντηση" να είναι όσο γίνεται πιο ευχάριστη για τους μικρούς μαθητές. Έτσι, αποφασίσαμε, όπως γράψαμε σε προηγούμενη ανάρτηση , να μετατρέψουμε το τετράδιο της Γλώσσας της Α (σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσει και της Β ) σε ένα διαδραστικό τετράδιο γραμματικής, με χρώμα, εικόνες και απλά παραδείγματα που θα διευκολύνουν την μάθηση των πρώτων γραμματικών κανόνων από τα παιδιά.